Współczesny świat z jednej strony wspiera różnorodność i wydaje się być bardziej otwarty i tolerancyjny, z drugiej – wzmacnia podziały i nieufność. Dlatego niezwykle istotne staje się przygotowanie dzieci do funkcjonowania w różnicującym się świecie oraz kształtowanie wrażliwości na „inność”.
Przyszłość stawia naszym uczniom nowe wymagania dotyczące umiejętności komunikowania się z „innymi” oraz harmonijnej z nimi współpracy i współdziałania, a globalnie – tworzenia społeczności i całych społeczeństw opartych na pokojowych stosunkach. Tego typu zadania są promowane na gruncie edukacji międzykulturowej oraz antydyskryminacyjnej i mogą być w różnorodny sposób włączane w praktykę szkolną. Nauczyciele, którzy chcą realizować takie działania, powinni mieć świadomość, że wymagają one konsekwencji i wielopoziomowego podejścia. Czym powinny się charakteryzować? Pewnym drogowskazem mogą być poniższe wskazówki.