skip to Main Content

Technologie z klasą – nowoczesne lekcje inwestycją w przyszłość dzieci

Nowoczesne technologie są podstawą przyszłej gospodarki, coraz więcej dziedzin życia przenosi się do wirtualnego świata. Za kilkanaście lat na rynku pracy pojawią się zawody, których obecnie nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić. Istnieje szansa, że spora część społeczeństw z wysoko rozwiniętych krajów w ogóle nie będzie musiała pracować – większość zajęć przejmą aplikacje i maszyny. Ta wizja jest ekscytująca, ale też niepokojąca  – jak przygotować dzieci do wyzwań przyszłości? Jakie kompetencje powinny być kształcone w szkole?

Obecnie najczęściej poszukiwanymi specjalistami na rynku pracy są programiści. Trudno ich znaleźć, na deficyty skarżą się pracodawcy z różnych sektorów. Można wysunąć hipotezę, że za kilka lat wśród najważniejszych kwalifikacji znajdzie się znajomość języków programowania, tak jak obecnie jest to znajomość języków obcych. Ważne jest, żeby przygotować dzieci na te zmiany i od najmłodszych lat ułatwiać im zdobywanie kompetencji związanych z nowymi technologiami.

Najnowsza podstawa programowa zakłada naukę programowania już od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Rozumiane jest ono nie tylko jako posługiwanie się poszczególnymi językami, ale jako cały informatyczny proces rozwiązywania problemu: od jego zauważenia poprzez opracowanie rozwiązania, jego zaprogramowanie, przetestowanie i ewentualną korektę. Tak rozumiane programowanie uczy dobrej organizacji pracy i wspomaga kształcenie takich umiejętności jak logiczne myślenie czy precyzyjne formułowanie pomysłów.

Chcąc ułatwić nauczycielom realizację nowych wymagań, Fundacja Uniwersytet Dzieci we współpracy z największymi firmami technologicznymi przygotowała bezpłatny program dla uczniów i nauczycieli – Technologie z klasą. W ramach programu nauczyciele zrealizują cykl lekcji z programowania i otrzymają zestaw analogowy do pracy z uczniami w klasie.

Program Technologie z klasą wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu nauczycieli i uczniów na wspólną wędrówkę po świecie nowych technologii. Ich przewodnikami stają się światowej klasy eksperci – bo takimi są pracownicy międzynarodowych firm z sektorów IT, nowych technologii, FinTech, telekomunikacji  – mówi Anna Grąbczewska, Prezes Fundacji Uniwersytet Dzieci – Uczniowie biorący udział w programie są z kolei cyfrowymi tubylcami, którzy często korzystają z nowych technologii zanim nauczą się chodzić, a na pewno – zanim posiądą umiejętność czytania i pisania. Ważne, by na etapie szkolnym korzystali z bogactwa cyfrowego świata w sposób mądry. Bardzo ważne, by towarzyszyli im w tym czerpaniu z technologii dobrze przeszkoleni i zainspirowani dorośli – przede wszystkim nauczyciele i rodzice.

Do programu zgłosiło się ponad 1000 nauczycieli z całej Polski. Dzięki temu w angażujących i praktycznych lekcjach weźmie udział ponad 25 000 uczniów. Technologie z klasą to komplet profesjonalnych materiałów dydaktycznych, a także pakiet szkoleń dla nauczycieli. Dodatkowym celem programu jest to, aby przekazać nauczycielom najnowszą wiedzę dotyczącą nowych technologii oraz wyposażyć ich w narzędzia, z których będą potrafili korzystać, dać praktyczne wskazówki do realizacji lekcji. Dlatego wspólnie z partnerami Fundacja zaprasza uczestników programu na wykłady i warsztaty, które odbywają się w siedzibach partnerskich firm technologicznych. Prowadzą je eksperci w dziedzinie IT. W sumie w 6 miastach (Warszawa, Kraków, Olsztyn, Wrocław, Poznań, Łódź) w Polsce odbędzie się aż 100 warsztatów i 4 wykłady.

W ramach programu nauczyciele zrealizują aż 10 scenariuszy lekcji dotyczących nowych technologii, a w II semestrze otrzymają profesjonalny zestaw analogowy do nauki programowania dla całej klasy. Scenariusze i zestawy są dostosowane do wieku uczniów (klasy I-III – zestaw „Zaprogramowani na przygodę”, klasa VII – zestaw „Code IT”) i w przystępny oraz atrakcyjny sposób pomogą uczniom zrozumieć podstawy programowania.

Nauczyciele realizują program od listopada, korzystając z wygodnego konta w serwisie Scenariusze Lekcji – za jego pośrednictwem przesyłają opinie o scenariuszach oraz zdjęcia z realizowanych lekcji. Mogą też w prosty sposób sprawdzić, który scenariusz powinni zrealizować w danym miesiącu. Uczestnicy programu są zadowoleni z materiałów i podkreślają, jak ważne jest kształcenie uczniów w zakresie IT:

Dobrze, że dzieci dowiadują się, jak ważna jest odpowiedzialność za to, co zamieszcza się w internecie, uświadamiają sobie, że internetowa anonimowość jest tylko pozorna, a nadmierne “ujawnianie” się w sieci może być niebezpieczne. Scenariusz dostosowany jest do dzieci w młodszym wieku szkolnym. 

Zajęcia są bardzo ciekawe, uzyskaną wiedzę można zgłębiać i wykorzystywać w pracy, dużo praktycznych wskazówek, bardzo przydatne informacje, otwarty sposób prowadzenia zajęć. Bardzo dobrze sformułowane cele lekcji. Definicje sformułowane krótko i dobitnie. Uczniowie bardzo zaangażowani w zajęcia. [fragment relacji nauczyciela ze szkoły podstawowej w Łodzi]

Program Technologie z klasą będzie trwał do końca roku szkolnego, w całej Polsce wciąż odbywają się wykłady i warsztaty dla nauczycieli. Przed uczniami jeszcze mnóstwo atrakcji, wyzwań i wartościowych lekcji.

Więcej informacji o programie:

www.scenariuszelekcji.edu.pl/program/technologie-z-klasa-i

www.scenariuszelekcji.edu.pl/program/technologie-z-klasa-ii

 

Technologie z klasą uzyskały patronat honorowy:

Partnerzy programu:

                                    

                 

Back To Top