Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies

Ponad 10 tysięcy lekcji z programem „Ja w świecie emocji” – podsumowanie projektu

2024-08-23
W sierpniu 2023 roku w ręce nauczycieli oddaliśmy program na godziny wychowawcze „Ja w świecie emocji”. Chcieliśmy wesprzeć wychowawców w rozwijaniu kompetencji społecznych uczniów.

Do projektu zapisało się ponad 2000 wychowawców, z czego aż 525 nauczycieli zrealizowało minimum 15 lekcji i podzieliło się swoimi refleksjami na temat realizacji projektu za pośrednictwem ankiety. Łącznie odbyło się ponad 10 tysięcy lekcji!

Przeczytaj opinie o projekcie i dołącz do nowej edycji!

Cele projektu

Projektując program „Ja w świecie emocji”, wyszliśmy z założenia, że dostarczenie młodzieży nie tylko wiedzy o emocjach, ale również narzędzi do radzenia sobie z nimi w codziennym życiu, sprawi że będą lepiej funkcjonowali w szkole i w dorosłym życiu. Dzięki nim wesprą swoje zdrowie psychiczne, relacje interpersonalne, będą odnosili sukcesy edukacyjne i zawodowe.

Program podzielony został na 7 modułów skupionych wokół różnych obszarów. Uwzględniając różnice i wyzwania rozwojowe uczniów, ich zainteresowania oraz doświadczenia, przygotowaliśmy osobne rozkłady lekcji dla klas 5-6 i 7-8. 

Opracowaliśmy program w ten sposób, ponieważ zależało nam na zachęceniu do regularnego i systematycznego treningu ważnych kompetencji. Takie podejście pozwala na autentyczną zmianę i rozwój. Realizowanie lekcji wychowawczej raz w tygodniu przez cały rok to bardzo dobra częstotliwość.

Lekcje z projektem w praktyce

Poza udziałem w lekcjach uczniowie mogli pracować także indywidualnie w domach, realizując różne zadania rozwojowe. Część z nich założyła teczki projektowe, aby gromadzić w nich refleksje związane z zajęciami czy pracą własną.

Dodatkowym narzędziem aktywizującym działania uczniów była Talia Inspiracji – zestaw 29 kart z propozycjami różnych ćwiczeń i obserwacji.

Młodzi mogli losować zadania na nadchodzący tydzień, wymieniać się nimi, notować spostrzeżenia, a wszystko po to, by lepiej poznać samych siebie i budować zdrową samoocenę.

W odpowiedzi na pytanie, co dało uczniom uczestnictwo w programie, nauczyciele najczęściej wskazywali: 

  • wzrost świadomości uczniów w obszarze rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami;
  • lepsze zintegrowanie klasy;
  • wzmocnienie umiejętności współpracy i empatii;
  • lepsze poznanie siebie, swoich mocnych stron;
  • wzmocnienie poczucia własnej wartości.

Opinie o programie:


„Rozpoczęłam projekt w mojej klasie ze względu na to, że uczniowie w tym oddziale byli mocno podzieleni na rywalizujące ze sobą grupy. Dzięki projektowi moi uczniowie stali się bardziej empatyczni wobec siebie nawzajem. Efekty są bardzo widoczne! Uczniowie z Ukrainy chętnie chodzą do szkoły, znacznie poprawiła się ich frekwencja, a nawet zaczęli uczestniczyć w kilku zajęciach pozalekcyjnych. Dzieci spojrzały na siebie w inny niż dotychczas sposób. Oddział jest znacznie bardziej zgrany. Grupy nadal istnieją, ale starają się ze sobą współpracować, a nie rywalizować. Dziękuję!” – pani Joanna, szkoła podstawowa w Kielcach

„Klasa początkowo była bardzo zamknięta w sobie, uczniowie skonfliktowani i nieufni, z niską wiarą we własne umiejętności i swoją wartość jako człowieka. Zajęcia pozwoliły im przełamać pewne bariery, zmienić pewne zachowania czy postawy. stali się bardziej ciekawi siebie nawzajem i otwarci. Wyraźnie poprawiło się również myślenie uczniów o własnych mocnych stronach”. – pani Barbara, szkoła podstawowa w Borkach

Program „Ja w świecie emocji” to narzędzie wspierające nauczyciela

Nasz program stał się wyjątkową propozycją w skali kraju, ponieważ do przedmiotu zajęcia z wychowawcą nie istnieją założenia podstawy programowej i nie powstał do tej pory kompleksowy program, z którego mogliby korzystać nauczyciele.

Tymczasem godzina wychowawcza to doskonała przestrzeń do treningu kompetencji społecznych, wychowawca zaś jest osobą o szczególnym znaczeniu w całym tym procesie, która może zadbać o bezpieczną przestrzeń dla emocji uczniów.

Praca w oparciu o scenariusze Fundacji, przygotowane we współpracy ze specjalistami, zapewnia komfort każdemu wychowawcy, także temu, który nie czuje się kompetentny w realizacji lekcji o emocjach.

Brak pewności siebie u nauczyciela obejmującego wychowawstwo nie powinien dziwić. Zwróćmy uwagę na to, jak wygląda przygotowanie do pełnienia tej roli. Na studiach, owszem, można dowiedzieć się, jak uczyć matematyki czy języka polskiego, ale nie istnieje (jeszcze) metodyka uczenia empatii bądź asertywności. Pomoc, jaką możemy zaproponować nauczycielom, jako fundacja zaangażowana w edukowanie dzieci, to nasze scenariusze lekcji, pełne pomysłów i aktualnej wiedzy do przeprowadzenia angażujących zajęć – opowiada Joanna Gulczyńska, dyrektorka Uniwersytetu Dzieci w Klasie.

Aż 99% nauczycieli wyraziło zadowolenie z udziału w projekcie. Zapytani o główne korzyści dla swojej pracy najczęściej wspominali o:

– wzbogaceniu swojego warsztatu pracy o nowe metody, techniki, narzędzia do pracy z uczniami;
– poszerzeniu swojej wiedzy w temacie zarządzania emocjami;
– wzmocnili więzi z wychowankami.

Wybrane opinie:

„Jako nauczyciel, który po raz pierwszy prowadzi godziny wychowawcze, zyskałam profesjonalne wsparcie w postaci scenariuszy i materiałów dydaktycznych. Program ten był nieocenioną bazą inspiracji do prowadzenia rozmów z młodzieżą. Zakres tematyczny lekcji pozwalał na dostosowanie tematyki do aktualnych problemów mojej klasy. Zapoznając się z materiałami, dokonywałam indywidualnej refleksji oraz rozwijałam swoje kompetencje w zakresie zarządzania emocjami”. – pani Dorota, szkoła podstawowa w Marcinowicach

„Udział w programie pozwolił mi lepiej wspierać uczniów w radzeniu sobie z emocjami. Lepiej zrozumiałam ich emocje, potrzeby i problemy. Zbudowałam silniejsze relacje z wychowankami. Program dostarczył mi (ale też innym nauczycielom ze szkoły) narzędzia i metody pracy, które mogą być wykorzystane w codziennych sytuacjach wychowawczych. Dał mi również wiele inspiracji i motywacji do pracy.  Zyskałam nowe materiały edukacyjne, scenariusze zajęć i pomysły na prowadzenie godzin wychowawczych”. – pani Monika, szkoła podstawowa w Więcławicach Starych

Dołącz do projektu ze swoją klasą!

Projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, co widać było na etapie rekrutacji. Szacowaliśmy, że zgłosi się ok. 500 nauczycieli, tymczasem zapisało się 4 razy więcej!

Taki wynik sugeruje, że program wpisał się w aktualne potrzeby edukacyjne, a temat rozwijania inteligencji emocjonalnej uczniów jest ważny dla nauczycieli.

Z nadzieją patrzymy w przyszłość, licząc na to, że w kolejnej edycji dołączą nowi nauczyciele. Wiemy, że razem możemy stworzyć jeszcze większe wsparcie dla młodych ludzi w ich codziennych wyzwaniach.

Jeśli jesteś wychowawcą klas 5-8 i zależy Ci na zbudowaniu zdrowych relacji w grupie, odwiedź stronę https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/ja-w-swiecie-emocji i dołącz do projektu.

Zapisy potrwają do 30 października 2024.

Lista pozostałych projektów Uniwersytetu Dzieci w Klasie dostępna TUTAJ.

Partner Projektu

Posłuchaj rozmowy o emocjach

Podcast z dyrektorką programu Uniwersytet Dzieci w Klasie – Joanną Gulczyńską – na temat emocji i programów edukacyjnych dla nauczycieli. Rozmowa została przeprowadzona we współpracy z EduAkcją.
Posłuchaj podcastu >>