Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
#Pozytywna edukacja

Co warto wiedzieć o nauczaniu STEM?

Autor Zuzanna Pawlak-Lodzińska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-12-16
Dlaczego w edukacji STEM tak ważne jest umiejętne stawianie pytań? Na jakie pułapki i stereotypy możesz trafić, próbując wdrażać ten model edukacji? Czy STEM można wykorzystać w naukach humanistycznych? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Edukacja STEM (od angielskich słów Science, Technology, Engineering, Mathematics) to nowoczesny model nauczania, który zyskuje coraz większą popularność, także w Polsce. Jego innowacyjność polega na podkreślaniu praktycznego zastosowania wiedzy i pokazywaniu uczniom, że nauki matematyczno-przyrodnicze i techniczne się ze sobą łączą i wzajemnie uzupełniają.

Jak zadawać dobre pytania?

W nauczaniu STEM ważną rolę odgrywają umiejętnie zadane pytania. Wyróżniamy dwa rodzaje pytań ‒ typowe pytania szkolne oraz„dobre pytania”.

Typowe pytania szkolne:
  • Ich celem jest odtworzenie informacji.
  • Mają tylko jedną poprawna odpowiedź.
  • Nie generują kolejnych pytań.
  • Możemy na nie odpowiedzieć nawet wtedy, jeśli nie rozumiemy tekstu.
  • Odpowiedzi na nie szybko znajdziemy w Internecie (odpowiedziałaby na nie także sztuczna inteligencja).

„Dobre pytania”:
  • Wymuszają wnioskowanie, wyrażanie opinii i wyzwalają kreatywność.
  • Ich celem jest dotarcie do zrozumienia zagadnienia.
  • Zmuszają do odwołania się do osobistych doświadczeń.
  • Nie da się na nie odpowiedzieć w prosty sposób ‒ trzeba np. coś zbadać, zadać dodatkowe pytania, postawić jakąś hipotezę.
  • Świetnie sprawdzają się w edukacji przyrodniczej i matematycznej. Ale nie tylko!

Wdrażanie STEM. Na co uważać?

Myśląc o nauczaniu STEM, często ograniczamy się do działania (tworzenie modeli, konstruowanie, budowanie), ale zapominamy o tym, co powinno temu towarzyszyć: stawianie problemów i pytań badawczych, wspólne zastanawianie się, jak takie problemy można rozwiązać, tworzenie prototypów. Wdrażając metodę STEM w procesie edukacji, łatwo wpaść w pułapki, które odsuwają nas od istoty tego narzędzia. Warto zwrócić uwagę na kilka z nich:

  • Zakupoholizm. Wielu ludziom nauczanie w obszarze STEM kojarzy się przede wszystkim z nowoczesną technologią. Szkoły, które pragną wdrażać ten model nauczania, pod wpływem impulsu inwestują więc w sprzęt elektroniczny czy drogie oprogramowanie. A przecież same narzędzia, bez zastosowania odpowiedniej metodyki, to jeszcze nie wszystko.
  • Estetyzacja. Chcąc wzbudzić pozytywne skojarzenie, niejednokrotnie skupiamy się na estetycznym, a nie naukowym aspekcie podejmowanych działań. Jeśli robimy eksperymenty chemiczne, oczekujemy, że w efekcie powstaną śliczne, kolorowe substancje. A gdy tworzymy model statku kosmicznego, koniecznie chcemy go pięknie ozdobić.
  • Sprowadzanie STEM do użytkowania nowych technologii.
  • Próba zmieszczenia jak największej ilości dyscyplin podczas realizacji konkretnego zadania, a przez to, w praktyce – spłycanie danych obszarów. Jeśli budując model samolotu dzieci użyją kalkulatora, aby coś obliczyć, to jeszcze nie znaczy, że to jest zadanie matematyczne.
  • Odrzucanie tego, co do tej pory wychodziło nam dobrze, bo jest „za mało STEMowe”. Jeśli prowadzimy zajęcia w terenie i one nam świetnie wychodzą, to nie musimy rzucać wszystkiego i przesiadać się przed komputery. Można nauczać STEM, nie rezygnując z tego, co udało nam się wypracować.

Nauczanie STEM a stereotypy

Na nasz pozytywny lub negatywny stosunek do STEM wpływa wiele czynników, takich jak dom rodzinny, szkoła, społeczność, zainteresowania, zdolności, aspiracje, samoocena (STEM jest dla mnie za trudne) oraz tożsamość, w sensie grupy, z którą się identyfikujemy (STEM nie jest dla ludzi takich jak ja). Największą barierą może się jednak okazać... płeć. 

Jako społeczeństwo, często nie zdając sobie z tego sprawy, uznajemy stereotyp o rzekomej wyższej inteligencji mężczyzn nad kobietami. Doskonale obrazuje to badanie z USA, podczas którego przeanalizowano wiele milionów komentarzy studentów (zarówno mężczyzn, jak i kobiet) na temat wykładowców akademickich. Określenia takie jak “geniusz”, “bystry”, “inteligentny” były używane dwa razy częściej w stosunku do wykładowców niż wykładowczyń i osób czarnoskórych.


Jak możemy przełamać te stereotypy i budować pozytywny przekaz o STEM?

  • Nie przypisywać osiągnięć/sukcesów w zakresie STEM jedynie większej bystrości czy geniuszowi, lecz uświadamiać, że za sukcesem stoją przede wszystkim kompetencje oraz praca konkretnych osób (niezależnie od płci).
  • Być nastawionym na różnorodność, zwłaszcza kiedy myśli się o prototypie produktu i jego przyszłym użytkowniku. Brać pod uwagę duże spektrum, by uniknąć projektów skrojonych pod stereotypową personę (negatywny przykład to projektowanie samochodów pod stereotypowych mężczyzn).
  • Nie kreować obrazu STEM jako czegoś wyjątkowego i ponadprzeciętnego (przez to niedostępnego).
  • Budować przekaz: “STEM potrzebuje ludzi takich jak Ty” (z różnymi talentami).
  • Pokazywać różnorodnych badaczy ‒ młodszych i starszych, kobiety i mężczyzn.

STEM a edukacja humanistyczna

Prawdopodobnie STEM kojarzy ci się przede wszystkim z naukami ścisłymi. Jest jednak sporo projektów, zwłaszcza w USA, które łączą STEM z naukami humanistycznymi. Większość polega na konfrontacji przeszłości z przyszłością. Oto kilka przykładów.

  • Projekt z zakresu dziedzictwa. Dzieci projektują aplikację, która pomoże w poznawaniu historii zabytkowych budynków. Kluczowe jest tutaj pytanie, dlaczego dana budowla była ważna kiedyś, a jaką rolę pełni dziś.
  • Projekt łączący socjologię z inżynierią. Polega na badaniu tego, jak zmieniała się technologia na przestrzeni wieków, jak wyglądały różne maszyny w przeszłości w porównaniu z dzisiejszymi możliwościami.
Zobacz prezentację o metodzie STEM
Tekst jest podsumowaniem webinaru z dnia 30.11.2021, który dla pracowników Fundacji Uniwersytet Dzieci poprowadziła Digna Couso z Uniwersytetu Autonomicznego w Barcelonie. Webinar odbył się w ramach projektu PHERECLOS.

Przeczytaj także

#Pozytywna edukacja Zapraszamy do wspólnej naukowej przygody! Zobacz, jak wyglądały sobotnie zajęcia w lutym i marcu Obejrzyj galerię zdjęć i zobacz swoje dziecko podczas naukowej misji! A może jesteś rodzicem, który szuka dodatkowych zajęć dla swojej pociechy? Nie czekaj do początku roku i zapisz swoje dziecko na IV blok zajęć! Czytaj więcej » Autor oprac. zbiorowe Liczba komentarzy Data wpisu 2025-04-01 #Pozytywna edukacja Trzy sposoby na fascynujące lekcje – zgłoś klasę, a resztę zostaw nam Każdy nauczyciel wie, jak trudno czasem zainteresować uczniów tematem lekcji. Szkolna rutyna, podręcznikowe definicje i schematyczne ćwiczenia mogą sprawiać, że nawet najciekawsze zagadnienia wydają się nużące. Mamy rozwiązanie – nasi naukowcy oczarują Twoich uczniów wiedzą! Czytaj więcej » Autor Katarzyna Bańczyk-Skubała Liczba komentarzy Data wpisu 2025-03-14 #Pozytywna edukacja Jak rozbudzić pasję do nauki w szkole? Wiemy, że dzieci pasjonują się często tańcem, muzyką, piłką nożną, gotowaniem… ale czy mogą pasjonować się nauką? Jak uczynić szkołę miejscem, w którym dzieci uczą się z pasją? Pomyśl o szkole, którą znasz – czy mogłaby się jakoś zmienić, by móc lepiej inspirować uczniów? Czytaj więcej » Autor Dominika Złakowska-Cieślak Liczba komentarzy Data wpisu 2025-02-09