Czy kaligrafia to skomplikowana sztuka?Zajęcia odbywały się w Instytucie Konfucjusza w pracowni kaligraficznej. Sala warsztatowa przyozdobiona była przedmiotami kultury chińskiej, a prowadzącemu warsztaty towarzyszył mistrz chiński. Studenci wykonywali doświadczenia i przekonali się, że kaligrafia to prawdziwa sztuka! Dzieci dowiedziały się, ile jest rodzajów pisma chińskiego i czym one się od siebie różnią. Podczas nauki pisania poznały takie słowa jak: dom, słońce, woda, a stworzone na pergaminach dzieła zabrały ze sobą na pamiątkę!
Jak pracują pszczoły? Aby jak najlepiej poznać świat pszczół, mali studenci odwiedzili pasiekę. Dzięki pszczelarskim kombinezonom mogli nie tylko obserwować z bliska pszczoły w ich naturalnym środowisku, ale także je dotknąć. Prowadzący pokazał dzieciom plaster miodu, by mogły przyjrzeć się zachowaniu tych pracowitych owadów i odnaleźć królową matkę. Następnie studenci stanęli przed wyzwaniem stworzenia własnego ula, podczas którego dowiedzieli się więcej o podziale ról w ulu i rodzajach pszczół: królowa, trutnie, pszczoły strażniczki, pszczoły piastunki, zbieraczki.
Gdzie i jak żyją grzyby?Dzieci podczas warsztatów poznawały świat grzybów i ich znaczenie dla środowiska. W ruch poszły mikroskopy! Czego dowiedzieli się mali studenci?
- grzyby nie są ani roślinami, ani zwierzętami, jednak bliżej są spokrewnione z tą drugą grupą,
- owocniki są tworzone przez organizm grzyba – grzybnię i służą do produkowania zarodników,
- grzyby rozsiewają się przez zarodniki, a pojedyncze zarodniki można zobaczyć tylko pod mikroskopem,
- dzięki symbiozie z grzybami drzewa mogą lepiej rosnąć,
- niektóre grzyby powodują choroby drzew, jednak one też są ważne w przyrodzie,
- ważne jest, żeby umieć prawidłowo rozpoznać grzyby silnie trujące.
Czy picie herbaty może być świętem?Na zajęciach studenci poznali nowe kultury i przekonali się, że pomimo kulturowych różnic, sposób celebrowania świąt może być zbliżony ze względu na klimat, religię czy tradycję. Zadaniem dzieci było dopasowanie przedmiotów znajdujących się w sali do odpowiedniego państwa i wskazanie, z jakimi świętami są one związane. Poradziły sobie świetnie i równie sprawnie wyciągnęły wnioski:
- niektóre wydarzenia świętuje się w odmienny sposób w różnych miejscach na świecie,
- społeczeństwa mogą przejmować pewne zwyczaje i inspirować się wzajemnie (np. święto Bożego Narodzenia a Święto Chanuka w Izraelu ; Chiński Nowy Rok i smoki a Parada Smoków w Krakowie),
- w innych krajach nawet pozornie proste czynności przybierają formę ceremonii np. parzenie herbaty w Japonii.
Jak można pomóc rannej osobie?Krakowscy studenci brali także udział w niezwykle ważnych warsztatach z pierwszej pomocy. Dzieci uczyły się, w jaki sposób pomóc osobie poszkodowanej i jak należy wezwać pomoc. Poznały, czym jest łańcuch życia oraz jakie zawiera elementy. Studenci ćwiczyli także na fantomach kontrolę oddechu oraz pozycję bezpieczną. Brawo za odwagę!