Dzieci lubią ciasteczka! My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Rozumiem. Zamknij!

Cóż to był za rok na Uniwersytecie Dzieci w Krakowie!

2020-07-20
Pełen wykładów, warsztatów i spotkań seminaryjnych. Spieszymy więc z podsumowaniem wybranych zajęć, które na Uniwersytecie Dzieci realizowali mali i nieco starsi studenci z Krakowa.

ODKRYWANIE (6-7 lat)

Jak wyglądałaby herbatka z królową? 
Studenci przenieśli się do świata Królowej Elżbiety. Nie mogło więc zabraknąć degustacji herbat i nauki picia jej ”po królewsku”! :) Dzieci tworzyły własne herbaciane kompozycje, z wykorzystaniem mleka i cukru, które przegryzały herbatnikami czy tostami. Zajęcia prowadziła Brytyjka, więc mali studenci nie tylko poznali inną kulturę, ale także uczyli się języka angielskiego. 

Jak zagrać na ziarnku fasoli ? 
Na zajęciach dzieci tworzyły własne instrumenty z wykorzystaniem tuby, gwoździ oraz fasoli. Zabawy było co niemiara! Najpierw w ruch poszły młotki i inne narzędzia, a na końcu mali studenci rozpoczęli koncert i ćwiczyli poczucie rytmu.

Czy da się namalować obraz na wodzie?
Podczas warsztatów studenci poznali metodę ebru - jej historię, techniki oraz gdzie może być wykorzystywana. Następnie dzieci, przy pomocy wolontariuszy, miały okazję stworzyć swój obraz. Rozpuszczały w wodzie specjalną substancję, następnie za pomocą pędzelków rozprowadzały farbę i wkładały do niej kartkę papieru. Powstały wspaniałe dzieła!

Jak poruszają się ślimaki? 
Celem zajęć było poznanie budowy ślimaka oraz sposobu, w jaki się on porusza. Na warsztaty zostały więc przyniesione różne gatunki ślimaków, które dzieci mogły obserwować pod lupą i porównywać. Studenci próbowali także poruszać się tak jak ślimaki - najpierw na wykładzinie, a następnie na folii. Dzięki temu doświadczeniu dzieci wyciągnęły kilka wniosków:
- ślimaki poruszają się ruchem pełzającym przy pomocy nogi, której mięśnie kurczą się powoli,
- przemieszczenie ułatwia śluz i śliskie podłoże,
- muszla chroni narządy wewnętrzne ślimaków przed uszkodzeniem, zapewnia izolację.

Jak tańczą wojownicy? 
Mali studenci uczestniczyli w zajęciach z Capoeiry. Na początku wykonywali proste ćwiczenia rozgrzewające, a następnie poznali historię i podstawowe ruchy wykorzystywane w tej sztuce walki, która zawiera w sobie elementy tańca. Dzieciom bardzo dużo radości sprawiała możliwość poćwiczenia i potańczenia oraz poznania czegoś zupełnie dla nich nowego.

INSPIRACJE (8-9 lat)

Czy kaligrafia to skomplikowana sztuka?
Zajęcia odbywały się w Instytucie Konfucjusza w pracowni kaligraficznej. Sala warsztatowa przyozdobiona była przedmiotami kultury chińskiej, a prowadzącemu warsztaty towarzyszył mistrz chiński. Studenci wykonywali doświadczenia i przekonali się, że kaligrafia to prawdziwa sztuka! Dzieci dowiedziały się, ile jest rodzajów pisma chińskiego i czym one się od siebie różnią. Podczas nauki pisania poznały takie słowa jak: dom, słońce, woda, a stworzone na pergaminach dzieła zabrały ze sobą na pamiątkę!

Jak pracują pszczoły? 
Aby jak najlepiej poznać świat pszczół, mali studenci odwiedzili pasiekę. Dzięki pszczelarskim kombinezonom mogli nie tylko obserwować z bliska pszczoły w ich naturalnym środowisku, ale także je dotknąć. Prowadzący pokazał dzieciom plaster miodu, by mogły przyjrzeć się zachowaniu tych pracowitych owadów i odnaleźć królową matkę. Następnie studenci stanęli przed wyzwaniem stworzenia własnego ula, podczas którego dowiedzieli się więcej o podziale ról w ulu i rodzajach pszczół: królowa, trutnie, pszczoły strażniczki, pszczoły piastunki, zbieraczki. 

Gdzie i jak żyją grzyby?
Dzieci podczas warsztatów poznawały świat grzybów i ich znaczenie dla środowiska. W ruch poszły mikroskopy! Czego dowiedzieli się mali studenci?
- grzyby nie są ani roślinami, ani zwierzętami, jednak bliżej są spokrewnione z tą drugą grupą,
- owocniki są tworzone przez organizm grzyba – grzybnię i służą do produkowania zarodników,
- grzyby rozsiewają się przez zarodniki, a pojedyncze zarodniki można zobaczyć tylko pod mikroskopem,
- dzięki symbiozie z grzybami drzewa mogą lepiej rosnąć,
- niektóre grzyby powodują choroby drzew, jednak one też są ważne w przyrodzie,
- ważne jest, żeby umieć prawidłowo rozpoznać grzyby silnie trujące.

Czy picie herbaty może być świętem?
Na zajęciach studenci poznali nowe kultury i przekonali się, że pomimo kulturowych różnic, sposób celebrowania świąt może być zbliżony ze względu na klimat, religię czy tradycję. Zadaniem dzieci było dopasowanie przedmiotów znajdujących się w sali do odpowiedniego państwa i wskazanie, z jakimi świętami są one związane. Poradziły sobie świetnie i równie sprawnie wyciągnęły wnioski:
- niektóre wydarzenia świętuje się w odmienny sposób w różnych miejscach na świecie,
- społeczeństwa mogą przejmować pewne zwyczaje i inspirować się wzajemnie (np. święto Bożego Narodzenia a Święto Chanuka w Izraelu ; Chiński Nowy Rok i smoki a Parada Smoków w Krakowie),
- w innych krajach nawet pozornie proste czynności przybierają formę ceremonii np. parzenie herbaty w Japonii.

Jak można pomóc rannej osobie?
Krakowscy studenci brali także udział w niezwykle ważnych warsztatach z pierwszej pomocy. Dzieci uczyły się, w jaki sposób pomóc osobie poszkodowanej i jak należy wezwać pomoc. Poznały, czym jest łańcuch życia oraz jakie zawiera elementy. Studenci ćwiczyli także na fantomach kontrolę oddechu oraz pozycję bezpieczną. Brawo za odwagę!

TEMATY (10-11 lat)

Czy krzesło musi mieć cztery nogi?
To były bardzo kreatywne warsztaty! Dzieci spotkały się z projektantami mebli, poznały rodzaje krzeseł i tajniki ich projektowania tak, by zostały zachowane proporcje. Następnie w ruch poszły różnorakie materiały: drewniane kołeczki i patyczki, plastelina, tektura zwykła i falista, papierowe słomki i kubeczki, skropak, wiórki kartonowe i drewniane czy klej na gorąco. Studenci puścili wodze fantazji i tak oto powstały m.in. wiszące krzesła! Niektórzy poszli nawet o krok dalej i stworzyli reklamy swoich mebli. Jesteśmy pod wrażeniem ich pomysłowości!

Jak wynaleźć nowy lek?
Pora na zajęcia w laboratorium! Podczas nich dzieci dowiedziały się, czym są białka i jaką rolę pełnią w organizmie człowieka. Każdy student otrzymał płytkę z pożywką, którą miał opisać, a następnie pobrać zawiesinę drożdzy w wybranym kolorze i umieścić ją na swojej płytce tak, by powstał obrazek. Po jej zabezpieczeniu dzieci zabierały płytkę do domu, gdzie mogły obserwować wzrost drożdży. A my tylko dopowiemy, że nasza Wolontariuszka pokusiła się o odtworzenie na swojej płytce logo Uniwersytetu Dzieci! ;) 

Czy opakowanie produktu ma znaczenie?
Na zajęciach studenci mogli przeanalizować i przetestować różnorodne opakowania, w których przechowywana i sprzedawana jest żywność i inne produkty. Zadaniem dzieci była ocena opakowań w różnych aspektach, np. recykling opakowania, transport, aspekt wizualny czy czytelność napisów. Studenci dowiedzieli się, jak opakowanie produktu może wpływać na chęć jego zakupu przez konsumenta, a także poznali losy pustych, zużytych opakowań.

Dlaczego ocalamy dzieła sztuki?
Studenci odwiedzili pracownie konserwatorskie Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dowiedzieli się tam, dlaczego warto ratować dzieła sztuki i na czym polega zawód konserwatora zabytków. Dzieci techniką pozłotnictwa wykańczały elementy dzieł sztuki oraz odnawiały stare obrazy. Studenci pracowali za pomocą profesjonalnych narzędzi i technik renowacji i restauracji. Wnioski, jakie wyciągnęli z tych zajęć:
- działania związane z ochroną sztuki są potrzebne, by kolejne pokolenia mogły ją podziwiać,
- dzieła sztuki pozwalają nam czerpać informację o kulturze, w której powstały.

Czym zajmuje się community manager?
Zajęcia rozpoczęły się prostą zabawą w rzucanie do siebie włóczki. Studenci stworzyli w ten sposób “sieć powiązań”, pokazującą wzajemne relacje międzyludzkie, Uświadomiło im to, że nie można funkcjonować w świecie bez sieci społecznej. Na podstawie burzy mózgów i wzajemnej współpracy na zajęciach, studenci dowiedzieli się co ich łączy, a co dzieli. Zastanawiali się także, jak wykorzystać sieć powiązań do budowania marki. Wnioski, które wyciągnęli pomogły im dowiedzieć się, kim jest community manager, a także jaką rolę pełni w firmie.

Galeria zdjęć

Zobaczcie, jak mali studenci Uniwersytetu Dzieci z kierunków: Odkrywanie, Inspiracje i Tematy poznawali świat wiedzy!

MISTRZ I UCZEŃ (12-13 lat)

Kryminalistyka - przeprowadzamy dochodzenie
Uczestnikom specjalizacji z kryminalistyki udało się rozwikłać zagadkę zaginionej teczki profesora Uniwersytetu Jagielońskiego oraz 16-letniej Agnieszki. W tym celu zastosowali wiele metod pracy kryminalistycznej np. daktyloskopię, portret kryminalistyczny, traseologię, czy chromatografię. Jedna ze studentek w podsumowaniu cyklu spotkań napisała, że seminaria pozwoliły jej "rozbudzić zainteresowania naukowe z eksperymentowaniem". Bardzo się cieszymy! :)

Astronomia
Cykl seminariów był dla studentów wprowadzeniem w naukowy świat astronoma. Uczestnicy zajęć poznali techniki i metody wykorzystywane w dawnych oraz współczesnych obserwacjach astronomicznych. Korzystając z optycznych i radiowych instrumentów astronomicznych, studenci wykonywali zdjęcia odległych galaktyk, a następnie je analizowali. W celu wykrycia sygnałów pochodzących z kosmosu poznali budowę i działanie anten satelitarnych, w tym anteny o średnicy aż 15 metrów! Efektem finalnym projektu było wyznaczenie kształtu i sposobu rotacji Drogi Mlecznej oraz uzyskanie jednego z dowodów na istnienie tajemniczej ciemnej materii. Studenci przedstawili wyniki swoich obserwacji i wykonywanych zdjęć astronomicznych na końcowym pokazie dla rodziców.

Animacja poklatkowa - tworzymy film animowany
Studenci animacji stworzyli własny film animowany z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i technik. Ich przygoda zaczęła się od poznania historii oraz poszczególnych etapów przygotowania filmu. Uczestnicy zajęć pracowali w grupach i wspólnie tworzyli storyboard oraz wszelkie dekoracje, jakich potrzebowali do użycia w filmie. Realizowali go w wybranej technice klasycznej, na podświetlonych stołach do rysowania i stanowiskach do rejestracji animacji. Zdjęcia realizowali w technice blaue box. Następnie montowali swój film i dodawali do niego odpowiednią ścieżkę dźwiękową. Zwieńczeniem pracy studentów było zorganizowanie pokazu filmowego, na który bilety wstępu otrzymali również rodzice.

Projektowanie gier - tworzymy mechanikę gry
Studenci biorący udział w specjalizacji z projektowania gier wcielili się w rolę profesjonalnego twórcy gier. Ucząc się mechaniki gier, sposobu konstruowania i pisania scenariusza, a także dodawania efektów specjalnych, uzyskali jedyne w swoim rodzaju prototypy gier! Zadanie było utrudnione, gdyż prace powstawały grupowo i niejednokrotnie studenci zastanawiali się, jak przekonać pozostałe osoby do swojego pomysłu. Świetnie sobie jednak poradzili i byli bardzo zadowoleni z uzyskanych rezultatów.

Robotyka
Uczestnicy seminarium z robotyki poznali podstawy porozumiewania się z maszyną, jej konstrukcję oraz tajniki pracy w środowisku graficznym lego. Dzięki zebranej wiedzy teoretycznej mogli przystąpić do samodzielnego zaprojektowania robota. Stworzone maszyny zaprezentowane zostały rodzicom na pokazie kończącym semestr, podczas którego odbyły się walki sumo-robotów.

NAUKA DO KWADRATU (14-16 lat)

Architektura – planujemy przestrzeń dostępną dla wszystkich
Na zajęciach, studenci wcielili się w architektów - ich zadaniem było zaprojektowanie kładki łączącej dwie strony Krakowa, uwzględniając potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami. W tym celu udali się na zajęcia terenowe, które miały im uświadomić, z jakimi trudnościami na co dzień borykają się osoby z różnymi ograniczeniami fizycznymi. Stosując obowiązujące normy, stworzyli projekt kładki, który zaprezentowali na makiecie. Kładka tworzona była przy użyciu rysunku oraz programu graficznego do wizualizacji 3D. Efektem pracy studentów były wizje kładek pieszo-rowerowych łączących dwa brzegi Wisły. Projekt został omówiony podczas konferencji naukowej na zakończenie semestru.

Diagnostyka medyczna – analizujemy wycinki pod kątem chorób
Podczas cyklu seminariów, uczestnicy poznawali tajniki pracy histopatologów oraz techniki przez nich stosowane. Poznali także powszechnie wykorzystywane przez analityków medycznych molekularne metody diagnostyczne. Program zajęć obejmował wykrywanie markerów komórek nowotworowych i zapoznanie się z techniką tworzenia bloczków histologicznych. Na konferencji naukowej kończącej semestr studenci podsumowali swoją pracę przedstawiając spostrzeżenia i opowiadając o tym, jak współcześnie rozpoznaje się choroby i zaburzenia, na które cierpi duża część populacji.

Sztuka współczesna - wyrażamy swoje zdanie za pomocą działań artystycznych 
Na zajęciach studenci poznali sztukę współczesną, cechy ją charakteryzujące oraz techniki, jakie można wykorzystać przy tworzeniu jej. Za pomocą techniki asamblaż i ambalaż studenci przedstawiali siebie innym. To, jacy są, a jak chcieliby być postrzegani przez innych zarówno w sieci jak i w rzeczywistości. Stworzyli również instalację przestrzenną, która odzwierciedlała pozytywny oraz negatywny wpływ mediów na życie społeczeństwa. Studenci podjęli również próbę stworzenia videoartu za pomocą telefonów komórkowych. Ostatnim etapem zajęć było zebranie wszystkich prac, przygotowanie wernisażu i zaproszenie na niego rodziców. Cały projekt został zaprezentowany podczas konferencji naukowej podsumowującej semestr.

Technologie sieci - sprawdzamy, jak internet kreuje nasze opinie
Studenci dowiedzieli się, czym jest Machine Learning, do czego służy i w jaki sposób można je wykorzystać. Seminaria opierały się na poznaniu mechanizmów sztucznej inteligencji. Zajęcia miały formę badawczą, której finalnym elementem było potwierdzenie lub obalenie hipotezy w wybranym przez studentów aspekcie. W celu przeprowadzenia prac badawczych studenci założyli konta w mediach społecznościowych i podjęli następujące kroki: publikowanie postów, sprawdzanie, czy da się wyszukać opublikowane posty w zamkniętych grupach i poza nimi np. w google. Poznali zasady wymiany danych. Zdobyli wiedzę na temat algorytmów, poznali zasady ochrony danych osobowych w sieci, a także dowiedzieli się, czy istnieje możliwość usunięcia tożsamości z sieci.

Młodzieżowa aplikacja językowa - pomagamy rówieśnikom w porozumiewaniu się po polsku
Na zajęciach studenci stworzyli własną aplikację, która stanowiła słownik młodzieżowy. Celem projektu była pomoc młodym cudzoziemcom w zrozumieniu polskiego języka młodzieżowego. Etapy projektu obejmowały: identyfikację potrzeb użytkowników, identyfikację problemów, generowanie pomysłów, znalezienie sposobów na ich rozwiązanie i stworzenie prototypu aplikacji. Studenci dokonali testów aplikacji oraz wdrożyli odpowiednie poprawki. Za pomocą programu FIGMA nadali aplikacjom odpowiedni kształt. Finalne projekty aplikacji zostały zaprezentowane podczas konferencji naukowej.

Galeria zdjęć

Tak starsi studenci Uniwersytetu Dzieci zgłębiali tajniki wybranych dziedzin nauki!