Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
#Pozytywna edukacja

Interdyscyplinarnie, czyli jak? Opowiadamy o różnorodności zajęć na Uniwersytecie Dzieci!

Autor Julia Adrianowska Liczba komentarzy Data wpisu 2024-05-28
Każdy z nas miał w szkole swój ulubiony przedmiot. Zastanów się chwilę i przypomnij sobie, które lekcje cieszyły cię najbardziej. Może masz na myśli matematykę? A może plastykę lub wychowanie fizyczne? Niewątpliwie szkoła była jednak pełna nie tylko frajdy, ale również lekcji, które każdemu przysparzały sporo kłopotu. Po latach można znaleźć w nich jednak wartość – każdy szkolny przedmiot, niezależnie od tego, czy wzbudza naszą sympatię, czy też nie, wzbogaca nas o nowe kompetencje, umiejętności i wiedzę. To z kolei może przydać się na każdym etapie życia.

Z tego artykułu dowiesz się:
– w jakich zajęciach uczestniczą studenci Uniwersytetu Dzieci,
– jak bardzo zróżnicowane są zajęcia dla małych studentów,
– jakie kompetencje są rozwijane podczas warsztatów,
– dlaczego warto kształcić dzieci wielokierunkowo.

Czas czytania: 7 minut.

Od grzybów do drukarek 3D

Nasi najmłodsi studenci, w wieku 6-11 lat, uczestniczą w wielu różnorodnych zajęciach: przyrodniczych, społecznych artystycznych czy sportowych. Poszczególne bloki zajęć odkrywają przed dziećmi kolejne niespodzianki. Warszawscy studenci mieli niedawno okazję dowiedzieć się między innymi:
  • Czy wszystkie zwierzęta widzą tak samo?
  • Czy grzyby lubią cukier?
  • Co to jest linoryt? 
  • Jak dbać o swoje emocje?
  • Jak rozpoznać kłamstwo w Internecie? 
  • Czy w muzyce można coś policzyć?

Dużym zainteresowaniem cieszyły się również warsztaty dotyczące druku 3D, przeprowadzone na kierunkach Odkrywanie i Tematy. Starsi studenci mieli okazję samodzielnego zaprojektowania przedmiotu, który z chęcią wydrukowaliby w tej technice.

Wiadomo, że dziecięca wyobraźnia nie zna granic, więc niektórzy wpadli nawet na pomysł wydrukowania domu lub… człowieka!

Zajęcia były bardzo kreatywne, a dzieci wcielały się nie tylko w inżynierów, ale również w architektów oraz matematyków. Przekonały się, jak długo trzeba poczekać na realizację wymarzonych projektów. Dowiedzieli się również, jakie materiały są niezbędne do druku 3D i gdzie szukać pomocy w razie wątpliwości. Nieocenionym wsparciem może okazać się po prostu… Internet. Taka sugestia najczęściej padała ze strony uczestników. Jednocześnie studenci poznali szczegóły zawodu inżyniera materiałowego i dowiedzieli się, że musi on być przede wszystkim cierpliwy, skrupulatny oraz pomysłowy. 

Na koniec zajęć w sali pojawiał się specjalny gość, czyli robotyczne ramię. Zadaniem studentów było sterowanie sztuczną dłonią i napisanie prostego słowa na tablicy. Nie była to prosta misja, a dowodem na to był ślad po kredzie na twarzy prowadzącego ;)

Kto wie, może za kilka lat otaczająca nas rzeczywistość będzie zbudowana właśnie przez młodych naukowców z Uniwersytetu Dzieci!

Czy płyn zawsze jest płynny i przelewa się przez palce?

Kolejnymi niezwykle ciekawymi warsztatami były te o tytule „Czy płyn można wziąć w rękę?”. 

W ramach zaciekawienia prowadzący przeprowadził sublimację jodu, który pod wpływem temperatury zmieniał swoje stany – raz miał postać stałą, a po chwili przeobrażał się w stan gazowy. Ten eksperyment wzbudził wiele radości wśród dzieci.

W ramach aktywności głównej, nasi studenci samodzielnie stworzyli ciecz nienewtonowską. Okazało się, że ma ona niezwykłe właściwości. Jej lepkość i płynność zależą od siły nacisku. 

Dzieci mogły więc nie tylko wcielić się w chemików, ale również zbadać prawa fizyki poprzez własne obserwacje i doświadczenia. Ważny był również trening pracy w grupie, czyli współpracy – kluczowej kompetencji na tym etapie rozwoju.

Zdumiewające właściwości węgla

Z kolei zajęcia zatytułowane „Czy węgiel brudzi czy czyści?” pozwoliły dzieciom na samodzielne doświadczenia związane z tą skałą. Studenci zbudowali własne filtry do oczyszczania brudnej wody oraz stworzyli pasty do zębów zawierające węgiel aktywny.

Jak więc się okazało, węgiel nie tylko brudzi, ale również posiada wyjątkowe właściwości czyszczące. Niektórzy kończyli zajęcia zaskoczeni takim obrotem spraw.

Wiedza o świecie i o własnych emocjach

Studia na Uniwersytecie Dzieci to nie tylko wiedza naukowa o świecie. To również okazja dla dzieci, by przyjrzeć się własnym emocjom i psychice. Poprawie samopoczucia i wsparciu umiejętności społecznych służą tzw. warsztaty kompetencyjne. 

Ich założeniem jest przekazanie dzieciom narzędzi do umiejętnego zarządzania własnymi emocjami. Podczas warsztatów „Jak dbać o swoje emocje?” wykorzystane zostały elementy ruchu związane z tańcem (muzyka, improwizacja), a główna aktywność polegała na rozpoznawaniu swojego aktualnego stanu psychicznego i jego wyrażanie za pomocą ruchu. Studenci podzielili się swoimi pomysłami na zadbanie o własny dobrostan.

Oto kilka z nich: aby lepiej się poczuć, można posłuchać przyjemnej muzyki, pójść na spacer, porozmawiać z bliską nam osobą, pójść spać czy też spróbować czegoś smacznego. Czy któryś z tych sposobów stosujesz na co dzień? 

Podczas drugich warsztatów kompetencyjnych dzieci w wieku 8-9 lat badały, zgodnie z tytułem zajęć, na czym polega wstręt. Ich zadaniem było sprawdzenie, z zamkniętymi oczami, co czują dotykając szyszki, pianki do golenia, czy też masy slime. Dzięki temu doświadczyli oni sensorycznie materiałów, które wzbudzają w nich dystans i odrazę. Dowiedziały się też, że niektóre z nich są dla nich neutralne i nie powodują negatywnych, niepożądanych emocji.

Drugie doświadczenie polegało na zetknięciu ze zdjęciami obrazów, na których przedstawione były treści potencjalnie wzbudzające wstręt: insekty, zepsutą żywność, wysypisko śmieci oraz brudne mieszkanie.

Kompetencje zbudowane w trakcie tego typu zajęć pozwalają więc na zrozumienie siebie i własnych emocji, ale również zauważenie, że każdy z nas jest inny.

Każdy uczestnik zajęć inaczej reagował na poszczególne materiały, co uświadomiło dzieciom, że na odczuwane emocje ma wpływ mnóstwo czynników – kim jesteśmy, jakie mamy doświadczenia, co lubimy i czym na co dzień się zajmujemy.

A co w IV bloku zajęć?

Po zakończeniu warszawskiego III bloku, płynnie rozpoczął się ostatni cykl zajęć w tym roku akademickim.

Kierunek Inspiracje, jak sama nazwa mówi, inspiruje do bycia wszechstronnym. Studenci dowiadują się między innymi, jak tropić zwierzęta w mieście, dlaczego szkło nie przemaka, jak tańczą wojownicy oraz jak zrobić zdjęcie bez aparatu. Czy te pytania nie brzmią intrygująco? No właśnie! 

Uwagę dzieci przyciągają przede wszystkim zajęcia w ciemni. Studenci aktywnie uczestniczą w procesie wywoływania odbitek za pomocą światła. Jako twórcy początkowo układają różne przedmioty w dowolnej konfiguracji. Później, niczym prawdziwi fotografowie, w czerwonym świetle, zanurzają swoje odbitki w roztworach chemicznych, aby kilka sekund później obejrzeć efekty swoich prac.

Najmłodsi studenci Uniwersytetu Dzieci mają za to okazję poznać tajniki zawodu pszczelarza, uczestnicząc w zajęciach „Skąd bierze się miód?”. Czy wiesz, że dziedzina zajmująca się pszczołami to apiologia? A pszczelarz to jeden z najstarszych zawodów świata! W trakcie warsztatów dzieci przybierają rolę samych pszczół, naśladując ich zachowania na przestrzeni czterech pór roku. Gdy jest zimno, pszczoły bowiem zimują, a ich aktywność przypada przede wszystkim na lato. Nie brakuje również czasu na analizę sensoryczną przygotowanego wcześniej miodu. 

Nie zapominamy również o naszych studentach kierunku Mistrz i Uczeń. Tutaj praca odbywa się w formie projektowej, a nastolatkowie realizują cykl pięciu spotkań, które dotyczą jednego, wybranego obszaru.

Niedawno mieliśmy okazję wejść do Radia Zet, w którym studenci na żywo obserwowali „od kuchni” pracę dziennikarza radiowego i w grupach tworzyli własne audycje. Poszło im świetnie i niektórzy z nich niewątpliwie odkryli w sobie dziennikarski talent.

Z nami dzieci rozwijają swoje pasje i odkrywają całkiem nowe

Wszystkie nasze zajęcia mają jedną wspólną cechę – rozbudzają ciekawość u dzieci i rozwijają ich niesamowity potencjał, który na co dzień może być ukryty.

Tak jak w szkole – czasem, dość niespodziewanie, najlepszy matematyk w klasie okazuje się również świetnym malarzem. Ale żeby to odkryć, musi się przemóc i aktywnie zaangażować w tworzenie rysunku na plastyce. 

Dzięki uczestnictwu w zajęciach dotyczących wielu różnych dziedzin, dzieci uczą się łączyć fakty, rozwiązywać złożone problemy oraz myśleć krytycznie, twórczo i problemowo.

Nieustannie zachęcamy naszych studentów do przełamywania własnych barier, próbowania nowych rzeczy, nawet jeśli wiąże się to z porażkami i kryzysami. Tak jak w procesie badawczym – żeby uzyskać wniosek, trzeba przejść przez cały proces doświadczeń.

A może w Tobie też drzemie jakiś potencjał do odkrycia? Interdyscyplinarne podejście do nauki sprawia, że dużo prościej jest nam odkryć swoje słabe i silne strony, pasje i talenty. Zachęcamy do próbowania!
Masz dziecko w wieku 6-14 lat i szukasz dodatkowych zajęć dla niego, dzięki którym rozwinie swoje pasje i odkryje zupełnie nowe? Zapraszamy do rekrutacji na nowy rok szkolny! 

22 maja ruszyła rekrutacja na nowy rok szkolny. Proponowane tematy zajęć już można znaleźć na naszej stronie! Jest różnorodnie, fascynująco i bardzo naukowo!

Sobotnie naukowe warsztaty w Krakowie, w Warszawie i we Wrocławiu to pasjonująca przygoda! >> Dowiedz się więcej!

Zapisz się do newslettera i odbierz prezent >> zapisuję się

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Empatia jako kompetencja przyszłości – jak rozwijamy ją na Uniwersytecie Dzieci? >>
Smaczne i zdrowe… zajęcia z dietetyki >> 
Zadania domowe – potrzebne czy nie? >> 
Jak rozbudzić pasję do nauki w szkole? >>

Przeczytaj także

#Pozytywna edukacja Kiedy nauczę się latać, Mamo? Szkoła marzeń istnieje! To w niej dzieci pytają: Skąd się biorą gwiazdy? Czemu nie widać powietrza? Dlaczego deszcz pada? Kto urodził Pana Boga? I dostają odpowiedź lub same do niej dochodzą. Czytaj więcej » Autor Anna Grąbczewska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-07-27 #UDdlaDorosłych Jaki wpływ mają na nas media społecznościowe i internet?
The Happiness Research Institute przeprowadził eksperyment, w którym poprosił 1095 Duńczyków, aby przestali używać Facebooka przez tydzień. Efekt?
Czytaj więcej »
Autor Justyna Rawińska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-11-08
#Pozytywna edukacja Jak uczyć patrzeć z różnych perspektyw?
Współczesny świat z jednej strony wspiera różnorodność, z drugiej – wzmacnia podziały i nieufność. Dlatego niezwykle istotne staje się kształtowanie wrażliwości dzieci na „inność”.
Czytaj więcej »
Autor Weronika Żądło Liczba komentarzy Data wpisu 2021-11-24