Aby zrozumieć rolę zadań domowych, warto wrócić do tego, czym jest wiedza i jak powstaje. Otóż, żaden nauczyciel nie jest w stanie przekazać komuś wiedzy. Każdy z nas buduje ją sam z informacji, które pozyskał. Skąd? Z różnych źródeł – od nauczyciela, od rówieśników, z książki, ale także od rodzica, dziadka, z Internetu, filmu... środowiska, w którym na co dzień funkcjonuje.
Po uzyskaniu informacji potrzebny jest czas na przetworzenie i zrozumienie, na uruchomienie wiedzy – a więc jej zastosowanie. Jak ten cały proces zmieścić w 45-minutowej jednostce lekcyjnej? Bez dodatkowej aktywności w domu jest to często niemożliwe.
Kluczowe będą te momenty w ciągu dnia, w których dzieci wykorzystają w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte w szkole.
Przykłady obszarów i zadań:
- matematyka – pomiar składników podczas przygotowywania posiłków, pomiary pomieszczeń w domu, rozpisywanie planu dnia co do godziny;
- pisanie – przygotowanie listy zakupów, prowadzenie pamiętnika;
- czytanie – odczytywanie różnych instrukcji (np. do gier planszowych), odczytywanie przepisów kulinarnych;
- przyroda – pielęgnowanie domowych roślin i obserwacja procesu ich wzrostu, obserwacja zmian w przyrodzie o różnych porach roku podczas rodzinnych spacerów.
To tylko kilka przykładów. Nie zapominajmy, że wiedzę można uruchamiać przy okazji różnych aktywności w domu.
A przy okazji stworzyć przestrzeń do rozwoju ważnych umiejętności życiowych i społecznych.