W Polsce istnieje wiele typów szkół pozasystemowych, niepublicznych i alternatywnych czerpiących z różnych metodyk i pedagogik. Co istotne, jest też wiele szkół publicznych, które opierają się na podobnych założeniach i są bezpłatne. W podróż po wspaniałych, inspirujących szkołach zabiera nas między innymi Maja Hawranek w książce “Szkoły, do których chce się chodzić (są bliżej, niż myślisz)”.
Jednak dobra szkoła to nie tylko szkoły niepubliczne. Każdy nauczyciel ma możliwość w ramach podstawy programowej realizować fascynujące lekcje i zarażać dzieci pasją! Tutaj przychodzi z pomocą wiele bezpłatnych materiałów, które pomagają nauczycielom w przygotowaniu ciekawych zajęć (np.
Uniwersytet Dzieci w Klasie - gotowe scenariusze lekcji z kartami prac i miniwykładami z naukowcami)
Typy edukacji alternatywnych:
- szkoły waldorfskie - pedagogika wspierająca wszechstronny rozwój dziecka, gdzie kładzie się nacisk na rozwój trzech sfer: myślenia, uczuć i woli. Specyfiką tych szkół są: dużo zajęć artystycznych (w tym autorska eurytmia), brak ocen, edukacja zintegrowana we wszystkich klasach szkoły podstawowej, przykładanie dużej wagi dla rutyny i zachowania rytmu dnia.
- szkoły montessori - u ich podstaw leży idea, że dziecko ma naturalną chęć poznawania, a najefektywniej uczy się w atmosferze wolności. Nauczyciel-mentor ma za zadanie stworzyć przyjazne warunki, gdzie dziecko samodzielnie wybiera pomoce dydaktyczne, które aktualnie je interesują. W szkołach Montessori nie ma ławek i tradycyjnych tablic szkolnych.
- szkoły demokratyczne - odzwierciedlają zasady działania społeczeństwa demokratycznego w edukacji. W praktyce oznacza to, że uczniowie sami decydują kiedy, jak i czego się uczą, a zatem biorą odpowiedzialność za cały proces.
- homeschooling - edukacja domowa jest formą kształcenia, w której odpowiedzialność za proces nauczania dziecka w miejsce szkoły biorą na siebie rodzice. Może zakładać przełożenie metod szkolnych na domowe warunki.
- unschooling - często utożsamiany z homeschoolingiem, jednak niesie za sobą dużo więcej swobody. Unschoolersi nie przestrzegają harmonogramów jakichkolwiek zajęć.
- szkoły leśne - metodyka, w której najważniejszy dla rozwoju dziecka jest nieskrępowany kontakt z naturą. Dużo czasu spędza się na zewnątrz (nawet w zimie), grupy są niewielkie i mają swobodę w poznawaniu świata wszystkimi zmysłami.
- szkoły daltońskie - system nauczania, który stosowany jest w wielu szkołach i przedszkolach od ponad stu lat. Opiera on proces edukacyjny na czterech filarach: wolności, samodzielności, współpracy i refleksji.
- szkoły freinetowskie - podstawą technik nauczania są; uczenie się przez działanie, uczenie się przez rozwiązywanie problemów, działalność twórcza uczniów i jej zespolenie z różnymi formami pracy indywidualnej i zespołowej. Dzieci w szkole jej twórcy pracowały nad wydawaniem gazetki szkolnej, dzięki temu uczyły się w praktyce.