Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
#Pozytywna edukacja

Szkolimy z Metody Pytań i Doświadczeń!

Autor Katarzyna Pluskota Liczba komentarzy Data wpisu 2024-01-30
Nauczanie i uczenie się ma swój początek w ciekawości. To dzięki Metodzie Pytań i Doświadczeń od wielu lat rozbudzamy dziecięcą ciekawość, która potęguje w dzieciach chęć poznawania świata nauki i odkrywania własnych pasji. Nasza metoda powstała we współpracy z naukowcami i ekspertami, a dzieci z całej Polski na co dzień weryfikują jej sens i skuteczność. 

Gdzie wykorzystujemy Metodę Pytań i Doświadczeń?
Program Uniwersytet Dzieci, czyli sobotnie naukowe zajęcia dla dzieci, bazuje na dziecięcych pytaniach. Prowadzący uczą przez doświadczenie, a to z kolei prowadzi małych studentów do samodzielnego wyciągania wniosków. Program Uniwersytet Dzieci w Klasie to z kolei zbiór ponad 500 scenariuszy na pomysłowe lekcje i wielu innych wydarzeń czy projektów przeznaczonych dla nauczycieli. A wszystko to również opiera się na naszej autorskiej metodzie.

Czy metoda jest naszym tajemnym know-how? Nie!
Zależy nam na kształtowaniu coraz lepszej edukacji przyszłych pokoleń, dlatego bezpłatnie, przy okazji różnych projektów, eventów, konferencji przekazujemy to, co wypracowaliśmy przez lata. Szkolą nasi pracownicy, ale również sympatycy naszej fundacji – nauczycielki z projektu Ambasador.

Przeczytaj więcej o metodzie i naszych działaniach w niniejszym artykule. 

Z tego artykułu dowiesz się:
  • czym jest Metoda Pytań i Doświadczeń,
  • jak zastosować MPiD w szkole,
  • gdzie można znaleźć bezpłatne scenariusze lekcji pokazujące praktyczne użycie metody,
  • jak skorzystać ze szkoleń MPiD.
Czas czytania: 10 minut.

Dziecięce pytania a umiejętność stawiania hipotez badawczych

Zajęcia bazujące na Metodzie Pytań i Doświadczeń rozwijają w dzieciach naukowy sposób myślenia.

Uczestnicy wchodzą w rolę naukowców: definiują problem, szukają jak najlepszych rozwiązań i samodzielnie wyciągają wnioski z uzyskanych wyników badań. Prowadzony przez nie proces badawczy jest treningiem krytycznego myślenia. Dzieci nie poznają otaczającego świata jedynie w teorii, ale uczą się przede wszystkim poprzez doświadczenie.
Metoda Pytań i Doświadczeń bazuje również na pracy projektowej, która opiera się na schemacie badawczym pomysł – plan – przebieg – wyciąganie wniosków – podsumowanie.

Jak przełożyć te atrakcyjne założenia metody na warunki szkolne? Czytaj dalej :)

Jak zorganizować lekcję zgodnie z założeniami MPiD?


1. Zaciekawienie 

Rozpocznij zajęcia z intrygującym przedmiotem w ręce lub połóż go na ławce każdego ucznia. Odtwórz interesujący film lub prezentację (każdy bezpłatny scenariusz na naszej platformie rozpoczyna się filmem i miniwykładem naukowca) albo opowiedz intrygującą opowieść. Może to być jakaś niestandardowa aktywność – np. specjalne powitanie uczniów wchodzących do klasy. Można pójść na całość i zaaranżować salę, przebrać się. Przedstaw pytanie tytułowe, które rozbudzi ciekawość dzieci i pozwoli wyłonić pytanie badawcze.

2. Doświadczenie (hipoteza – doświadczenie – wnioski)
Wspólnie z klasą postaw pytanie badawcze. To czas na wprowadzenie doświadczenia. MPiD daje możliwość samodzielnego działania i wysokiego zaangażowania się w badany problem. Rozwija umiejętność wnioskowania i ćwiczy rozwiązywanie problemów. Stwarza warunki do trwałego przyrostu wiedzy i umiejętności.

3. Praca projektowa
Wykorzystaj metodę projektu, aby przeprowadzić uczniów od postawienia hipotezy badawczej przez dyskusję, szukanie rozwiązań, testowanie ich, aż do wyciągania wniosków i podsumowania. Poniżej schemat udanej lekcji za pomocą metody projektu.

→ POMYSŁ: przedstawiamy pytanie tytułowe, które rozbudzi ciekawość dzieci i pozwoli wyłonić pytanie badawcze;
→ PLAN: przygotowujemy dzieci do pracy badawczej, dyskusji w zespołach nad sposobami rozwiązania problemu, przedstawienia przebiegu pracy oraz stworzenia opisu różnych strategii działania i przewidywanych rezultatów;
→ PRZEBIEG: stawiamy i weryfikujemy hipotezy badawcze; 
→ WYCIĄGANIE WNIOSKÓW: podsumowujemy efekty prac poszczególnych grup, odpowiadamy na pytanie badawcze, dyskutujemy nad możliwymi odpowiedziami i wskazujemy dalsze kierunki poszukiwań (ćwiczymy przy tym sztukę prezentacji i odpowiedzi na pytania słuchaczy);
→ PODSUMOWANIE: przypominamy cel zajęć oraz podsumowujemy wnioski; poznajemy użyteczność zdobytej wiedzy i możliwości jej wykorzystania.

Gdzie znaleźć scenariusze na pomysłowe lekcje oparte na MPiD

Jeśli chcesz zobaczyć, jak w praktyce wygląda zaciekawienie, jak stawia się pytania badawcze i jak doprowadzić grupę do samodzielnego wyciągnięcia wniosków – skorzystaj z naszych bezpłatnych scenariuszy lekcji
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusze.

Wystarczy, że wpiszesz interesujący Cię temat zajęć, a nasza wyszukiwarka podpowie propozycję scenariusza. 

Jeśli lubisz wyzwania – dołącz z klasą do projektu. Układamy scenariusze w tematyczny cykl i razem z klasą możesz zgłębić tematykę kosmosu, matematyki, przyrody, sztuki i wiele innych >> więcej informacji.

Wszystkie nasze pomysły na lekcje i projekty są bezpłatne.

Plik do pobrania

Metoda Pytań i Doświadczeń - plik do pobrania:

Przeszkoliliśmy już tysiące nauczycieli – jak to możliwe?

Trwa kolejna edycja programu Ambasador. Dzięki niemu mamy w swoich szeregach zaangażowane nauczycielki z całej Polski. Panie świetnie reprezentują założenia i szczytną misję Fundacji Uniwersytet Dzieci, szkoląc nauczycieli w swoich środowiskach z Metody Pytań i Doświadczeń.

Mamy za sobą owocne spotkania m.in. w Powiatowym Centrum i Kształcenia Kadr w Bolesławcu, gdzie szkolenie przeprowadziły ambasadorki Wioletta Bućko i Joanna Smaga. W warsztatach uczestniczyli głównie nauczyciele starszych uczniów szkół podstawowych.

O tym jak przeprowadzić angażujące zajęcia z wykorzystaniem naszych Scenariuszy Lekcji opowiadała w 25 listopada 2023 r. Katarzyna Mróz podczas XII Forum Klubu Młodego Odkrywcy przy Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Nauczyciele i edukatorzy, którzy spotkali się z Kasią, mogli wykonać proste ćwiczenia logiczne, aby dowiedzieć się, co wycinają matematycy oraz jak powstają twierdzenia matematyczne.

Chcesz wziąć udział w szkoleniu z Metody Pytań i Doświadczeń i wprowadzić pomysłowe lekcje swojej klasie?

Jako Fundacja chętnie uczestniczymy w wydarzeniach edukacyjnych i bierzemy udział w dyskusjach na temat wyzwań dzisiejszej szkoły. Nasze specjalistki od MPiD w czasie tego typu eventów prowadzą warsztaty i na bieżąco odpowiadają na pytania i sugestie uczestników.

W roku 2023 mogliśmy się spotkać m.in. na Konferencji BeZee w Gdańsku. Warsztaty z metody poprowadziły Joanna Gulczyńska – dyrektorka Programu Uniwersytet Dzieci w Klasie oraz Zuzanna Chmielewska – kierownik projektu Ambasadorki.

Wypatruj nas na targach, piknikach, konferencjach związanych z edukacją! Śledź nas na Facebooku i nie przegap okazji, by się z nami spotkać.

A jeśli chcesz zorganizować warsztaty w swojej placówce, napisz do nas: scenariuszelekcji@ud.edu.pl – porozmawiajmy!

Galeria z wydarzeń

Projekt Ambasadorki wspiera Akamai Foundation, Inc.

Podsumowanie


„Uczenie się to doświadczenie. Wszystko inne to tylko informacja” – Albert Einstein


Jesteśmy przekonani, że wiedza przekazana dzieciom za pomocą Metody i Doświadczeń przełoży się później na umiejętności zapewniajace dobry start w przyszłość oraz skuteczność zarówno w pracy zawodowej, jak i codziennych działaniach.
Jeśli podoba Ci się inicjatywa szkoleń z Metody Pytań i Doświadczeń, koniecznie daj nam o tym znać. Napisz na: scenariuszelekcji@ud.edu.pl.

Uwielbiamy czytać sugestie dotyczące naszych działań oraz obserwować, jak nasi odbiorcy dokładają cegiełkę w rozwój naszego innowacyjnego podejścia do edukacji!



Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Dziecięca ciekawość jest ważna!
Co warto wiedzieć o nauczaniu STEM?
Wypalenie zawodowe nauczyciela – czy dotyczy Ciebie?

Przeczytaj także

#Pozytywna edukacja Zapraszamy do wspólnej naukowej przygody! Zobacz, jak wyglądały sobotnie zajęcia w lutym i marcu Obejrzyj galerię zdjęć i zobacz swoje dziecko podczas naukowej misji! A może jesteś rodzicem, który szuka dodatkowych zajęć dla swojej pociechy? Nie czekaj do początku roku i zapisz swoje dziecko na IV blok zajęć! Czytaj więcej » Autor oprac. zbiorowe Liczba komentarzy Data wpisu 2025-04-01 #Pozytywna edukacja Trzy sposoby na fascynujące lekcje – zgłoś klasę, a resztę zostaw nam Każdy nauczyciel wie, jak trudno czasem zainteresować uczniów tematem lekcji. Szkolna rutyna, podręcznikowe definicje i schematyczne ćwiczenia mogą sprawiać, że nawet najciekawsze zagadnienia wydają się nużące. Mamy rozwiązanie – nasi naukowcy oczarują Twoich uczniów wiedzą! Czytaj więcej » Autor Katarzyna Bańczyk-Skubała Liczba komentarzy Data wpisu 2025-03-14 #Pozytywna edukacja Jak rozbudzić pasję do nauki w szkole? Wiemy, że dzieci pasjonują się często tańcem, muzyką, piłką nożną, gotowaniem… ale czy mogą pasjonować się nauką? Jak uczynić szkołę miejscem, w którym dzieci uczą się z pasją? Pomyśl o szkole, którą znasz – czy mogłaby się jakoś zmienić, by móc lepiej inspirować uczniów? Czytaj więcej » Autor Dominika Złakowska-Cieślak Liczba komentarzy Data wpisu 2025-02-09