Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
#Pozytywna edukacja

Wykłady na UD, czyli jak rozwijamy pasje dzieci i młodzieży!

Autor Kamil Bujny Liczba komentarzy Data wpisu 2024-06-27
Na uczelniach wyższych trudno znaleźć studenta, który nie lubiłby wykładów – choćby z tego względu, że nie wymagają one większego przygotowania i nie sprawdza się podczas nich obecności. Wystarczy, że przez cały semestr będzie się przychodziło, słuchało i notowało. I tyle. Wystarczy. Żadnych wystąpień, kolokwiów czy zadań domowych. Na wykładach Uniwersytetu Dzieci jest podobnie, a nawet lepiej – wszak nie ma egzaminów, nie wystawia się ocen. Mógłby więc ktoś zapytać: „Po co w takim razie są te wykłady, skoro nie trzeba ich zaliczać?”. Odpowiedź jest prosta: dla rozwoju! 

Idea uniwersytetu zakłada, że ma on służyć poszukiwaniu i przekazywaniu wiedzy, kształtowaniu ludzi o otwartych umysłach oraz przygotowywaniu ich do funkcjonowania w skomplikowanym świecie.

Studenci Uniwersytetu Dzieci, wszystkich kierunków, poza uczestnictwem w tematycznych warsztatach i seminariach, biorą udział w interdyscyplinarnych i zróżnicowanych wykładach właśnie z tego powodu – aby poznać różne sposoby przekazywania wiedzy i aby lepiej rozumieć otaczającą ich rzeczywistość.

Jak to wygląda w praktyce? Zwizualizujmy to sobie na przykładzie programu Mistrz i Uczeń. 

Z tego artykułu dowiesz się:

– jakie wykłady realizowane są na Uniwersytecie Dzieci,
– na czym polega ich interdyscyplinarność,
– jak rozwijamy potencjał intelektualny dzieci,
– jak szeroka i zróżnicowana jest oferta Mistrza i Ucznia.

Czas czytania: 7 minut.

Jakie tematy czekały na studentów kierunku Mistrz i Uczeń w tym roku?

Różnorodne i ciekawe! Wykłady w roku akademickim 2023/2024, bo na nich się skupimy, realizowane były online (za wyjątkiem tych otwierających i wieńczących semestr). Zostały zaplanowane w taki sposób, aby dotykały różnych problemów i odpowiadały na zróżnicowane zainteresowania naszych słuchaczy. Każdy mógł więc znaleźć coś dla siebie. 

Cykl prelekcji rozpoczął się od wystąpienia „Czy elektronika przejmie władzę nad ludzkim ciałem i umysłem?” dra hab. Pawła Tabakowa, profesora uczelni, który podzielił się wiedzą z zakresu nowych technologii w medycynie, zwłaszcza w zakresie neurochirurgii.

Studenci dowiedzieli się, jak wyglądał rozwój neuronauk od czasów Galena z Aleksandrii do Muska oraz co doprowadziło w XX wieku do powstania nowej dziedziny medycyny, jaką jest neurochirurgia.

Poza aspektem historycznym, prowadzący opowiedział studentom również o nowych technologiach wykorzystywanych współcześnie podczas operacji – ich skuteczność udowodnił konkretnymi przykładami.

Mówimy o przyszłości i technologii, ale także doceniamy przeszłość i dziedzictwo

Współczesne osiągnięcia nauki stały się także tematem innego wykładu, poświęconego tym razem nie medycynie, a ekologii. Wygłosiła go Monika Radomska, przedstawicielka innowacyjnego, opisywanego w mediach na całym świecie, start-upu EcoBean.

Podczas wystąpiena studenci dowiedzieli się, że polscy naukowcy opracowali technologię, która pozwala przetwarzać fusy z kawy w biosurowce o niskim składzie węglowym, możliwe do wykorzystania w wielu różnych produkcyjnych branżach. EcoBean aktualnie buduje pod Warszawą pierwszą na świecie zeroodpadową biorafinerię, co stało się przyczynkiem do omówienia jeszcze innego zagadnienia – znaczenia innowacyjności w nauce i biznesie.  

Oferta wykładowa Mistrza i Ucznia to jednak nie tylko namysł nad przyszłością i nowymi technologiami, lecz także nad przeszłością i jej dziedzictwem.

Podczas kolejnego wystąpienia, nagrodzonego skądinąd podczas gali rozdania Nagród Fundacji Uniwersytet Dzieci za rok 2023/2024, studenci dowiedzieli się, jak archeolodzy zdobywają wiedzę o minionych wiekach i wierzeniach niegdysiejszych społeczeństw.

Dr Magdalena Przysiężna-Pizarska w trakcie wykładu „Co łączy archeologię i wampiryzm?” opowiedziała m.in. o badaniach i odkryciach w Byczynie na Śląsku, gdzie podczas wykopalisk ujawniono miejsca tzw. pochówków antywampirycznych. Wystąpienie stało się również okazją do zastanowienia się nad tym, jak ludzie tłumaczą sobie otaczającą ich rzeczywistość, dorabiając do niezrozumiałych dla nich zjawisk własne, często zaskakujące, interpretacje.

Jak znaleźć życie w kosmosie?

Wydaje się, że twórcy kultury i futurolodzy postępują podobnie – kosmos fascynuje ich do tego stopnia, że tworzą porywające opowieści o podbijaniu obcych galaktyk i odkrywaniu nowych cywilizacji.

Dr Paweł Preś z Uniwersytetu Wrocławskiego podczas wykładu „Jak znaleźć życie w kosmosie?” skupił się na bardziej praktycznych i naukowych aspektach astronomii.

Przybliżył studentom, jak naukowcy szukają przejawów życia w kosmosie, a także, do czego musiałoby dojść, aby mogło ono tam, poza Ziemią, powstać.

Pokazujemy wiele dziedzin nauki – studenci zyskują nowe zainteresowania

Już teraz, a to jeszcze nie koniec, można dostrzec rozpiętość tematyczną wykładów realizowanych w ramach programu Mistrz i Uczeń. Dotyczyły one takich dziedzin, jak: neurochirurgia, nowe technologie, ekologia, archeologia, astronomia. Każdy, kto brał udział w zajęciach na Uniwersytecie Dzieci i wysłuchał kilku wykładów, mógł z jednej strony poszerzyć aktualne zainteresowania, a z drugiej odkryć nowe.

Taka też jest idea i taki jest zamysł Fundacji: by odpowiadać na potrzeby studentów, ale też zachęcać ich do poszukiwań nowych zagadnień.

Z myślą o słuchaczach, którzy pasjonują się grami i rysowaniem, zaprosiliśmy do współpracy Konrada Czernika, znanego i cenionego współtwórcę ponad dwudziestu gier, w tym „Dead Island”, „Dying Light 2” czy „Call of Juarez”. Prowadzący podczas wykładu „Jak projektuje się postaci do gier video?” nie tylko opowiedział o zawodzie grafika i skomplikowanym procesie kreowania bohatera, lecz także w czasie rzeczywistym – według sugestii i wskazówek uczestników – stworzył w programie graficznym zupełnie nową postać. W ten sposób pokazał, jak w praktyce opracowuje się postaci do gier.

Ostatnim wykładem online w roku akademickim 2023/2024 było wystąpienie dr hab. Izabeli Wierzbowskiej „Co wpływa na zachowanie dzikich zwierząt w mieście?”. Wykład poruszył kwestie wpływu działalności człowieka i zjawiska urbanizacji na tytułowe dzikie zwierzęta (np. dziki, kuny czy sarny).

Przygotowujemy młodzież do życia w szybko zmieniającym się świecie

Zakres tematyczny wykładów Mistrza i Ucznia był w tym roku akademickim bardzo szeroki – odpowiadał na potrzeby osób o zainteresowaniach zarówno ścisłych czy technicznych, jak i humanistycznych czy artystycznych. Studenci mogli więc tak rozwijać i pogłębiać własne pasje, jak i znajdować zupełnie nowe.

Dla tych, którzy lubią gry komputerowe i nowe technologie, zupełnym zaskoczeniem mogło być wystąpienie o archeologii czy dzikich zwierzętach, a dla tych, którzy interesują się sztuką czy historią, zupełnie nieznane mogły wydawać się zagadnienia z neurochirurgii czy astronomii. Ktoś, kto nie przepada w szkole za historią, bo nie lubi uczyć się dat, podczas wykładu z archeologii mógł się przekonać, że nauka o przeszłości to nie tylko „wkuwanie” terminów i łączenie z ich konkretnymi wydarzeniami, lecz także poznawanie zaskakujących i ciekawych faktów na podstawie wykopalisk i terenowych badań. Dla tych zaś, którzy stronią od gier komputerowych, zaskakujące mogło wydać się to, że postaci tworzy się tak, jak maluje się obrazy – w akcie twórczym, z konkretnym zamysłem, z nastawieniem na konkretny efekt.

Takie są właśnie wykłady na Uniwersytecie Dzieci: interdyscyplinarne, zróżnicowane, poszerzające świadomość i przygotowujące studentów do życia w szybko zmieniającym się świecie. 

Zapraszając do współpracy mistrzów w swoich dziedzinach, wybitnych naukowców i ludzi kultury, odpowiadamy na potrzeby studentów, a także zachęcamy ich do poznawania nowych dziedzin.

Nie pozostaje nic, jak tylko studiować – zwłaszcza że w kolejnym roku akademickim szykują się równie ciekawe i zróżnicowane wystąpienia! I co ważne: już nie zdalnie, przez Internet, lecz na uniwersytetach.
Masz dziecko w wieku 6-14 lat i szukasz dodatkowych zajęć dla niego, dzięki którym rozwinie swoje pasje i odkryje zupełnie nowe? Zapraszamy do rekrutacji na nowy rok szkolny! 

Sobotnie naukowe zajęcia na uniwersytetach w Krakowie, w Warszawie i we Wrocławiu to pasjonująca przygoda! >> Dowiedz się więcej!

Zapisz się do newslettera i odbierz prezent >> zapisuję się

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Interdyscyplinarnie, czyli jak? Opowiadamy o różnorodności zajęć na Uniwersytecie Dzieci! >>
Empatia jako kompetencja przyszłości – jak rozwijamy ją na Uniwersytecie Dzieci? >> 
Smaczne i zdrowe… zajęcia z dietetyki >> 
Zadania domowe – potrzebne czy nie? >> 
Jak rozbudzić pasję do nauki w szkole? >>

Przeczytaj także

#Pozytywna edukacja Kiedy nauczę się latać, Mamo? Szkoła marzeń istnieje! To w niej dzieci pytają: Skąd się biorą gwiazdy? Czemu nie widać powietrza? Dlaczego deszcz pada? Kto urodził Pana Boga? I dostają odpowiedź lub same do niej dochodzą. Czytaj więcej » Autor Anna Grąbczewska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-07-27 #UDdlaDorosłych Jaki wpływ mają na nas media społecznościowe i internet?
The Happiness Research Institute przeprowadził eksperyment, w którym poprosił 1095 Duńczyków, aby przestali używać Facebooka przez tydzień. Efekt?
Czytaj więcej »
Autor Justyna Rawińska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-11-08
#Pozytywna edukacja Jak uczyć patrzeć z różnych perspektyw?
Współczesny świat z jednej strony wspiera różnorodność, z drugiej – wzmacnia podziały i nieufność. Dlatego niezwykle istotne staje się kształtowanie wrażliwości dzieci na „inność”.
Czytaj więcej »
Autor Weronika Żądło Liczba komentarzy Data wpisu 2021-11-24