Ustawienia prywatności (cookies)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby dowiedzieć się więcej i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych

Raporty

Raport „Emocje. Przedmiot obowiązkowy”

Jeszcze 2 lata temu nie istniał w Polsce żaden kompleksowy program wspierający nauczycieli wychowawców w szkołach podstawowych.

Wiedzieliśmy, że to bardzo ważny w edukacji obszar, który wymagał uzupełnienia. Chcieliśmy wesprzeć nauczycieli w rozwijaniu kompetencji społecznych uczniów.

Dlatego w sierpniu 2023 oddaliśmy w ręce nauczycieli program na godziny wychowawcze „Ja w świecie emocji”.

Liczyliśmy, że z bezpłatnych scenariuszy skorzysta ok. 500 nauczycieli, tymczasem tylko w pierwszej edycji zgłosiło się ponad 2000 wychowawców!

To był wyraźny sygnał, że ten program jest bardzo potrzebny, a relacje z realizacji lekcji pokazują, że ma realny wpływ na kompetencje uczniów i nauczycieli.

Program został doceniony również przez ekspertów – w 2024 roku zdobył nagrodę w konkursie „Plan dla edukacji” w kategorii kondycja psychiczna.

Dzisiaj z radością i satysfakcją dzielimy się wynikami badań nad programem w raporcie „Emocje. Przedmiot obowiązkowy”.
Pobierz raport

Co pokazuje raport „Emocje. Przedmiot obowiązkowy”?

Celem przeprowadzonego badania była ocena wpływu udziału w programie „Ja w świecie emocji” na rozwój umiejętności wychowawczych nauczycieli i rozwój kompetencji społecznych uczniów.

Badanie zostało wykonane metodą ankiety online wśród nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych realizujących program „Ja w świecie emocji” w roku szkolnym 2024/2025. Przeprowadziliśmy je wśród nauczycieli, którzy zrealizowali przynajmniej 15 z 36 lekcji zaplanowanych w programie.

Raport to nie tylko liczby – to również analiza kondycji emocjonalnej polskich uczniów i nauczycieli, diagnoza wyzwań stojących przed szkołą oraz praktyczne rekomendacje.

Dowiesz się z niego m.in.:
  • jak nauczyciele postrzegają swoje przygotowanie do pracy wychowawczej
  • z jakimi trudnościami mierzą się dzieci i młodzież
  • jak wygląda obecnie systemowe wsparcie zdrowia psychicznego w szkołach
  • oraz jakie działania mogą realnie wzmocnić dobrostan uczniów.

Najważniejszą rekomendacją raportu jest wdrożenie programu „Ja w świecie emocji” jako stałego elementu godzin wychowawczych w szkołach podstawowych.

Czym jest program „Ja w świecie emocji”?

Lekcje o emocjach oraz ćwiczenia grupowe wzmacniają poczucie wartości, integrują klasę i rozwijają empatię. To solidna podstawa dla zdrowia psychicznego młodych ludzi.

Program „Ja w świecie emocji” to wyjątkowa propozycja dla wychowawców. Zawiera rozkład 36 lekcji, przeznaczonych dla klas 5-8 szkół podstawowych, wraz z obudową metodyczną. 

Wspiera nauczyciela w rozwijaniu kompetencji społecznych uczniów, w tym szczególnie ważnej umiejętności – zarządzania emocjami.

Celem ogólnym programu na godziny wychowawcze jest wspieranie rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów, ich samoświadomości, a także postawy odpowiedzialności za siebie i innych ludzi.

Program „Ja w świecie emocji” realizuje priorytety polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/26 w zakresie:
  • profilaktyki przemocy rówieśniczej. Zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, wsparcia w kryzysach psychicznych;
  • promowania higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijania umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie (...);
  • promocji kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienia roli doradztwa zawodowego.

Cykl zajęć bazuje na gotowych scenariuszach lekcji wychowawczych, przygotowanych we współpracy ze specjalistami – psychologami i pedagogami.

Rekrutacja do programu trwa do końca października. Dowiedz się więcej »
Pobierz raport

Partnerzy programu „Ja w świecie emocji”

Patronat honorowy