Wydarzenie otworzyła Prezes Fundacji Anna Grąbczewska, przedstawiając misję oraz cele Uniwersytetu Dzieci na najbliższe lata. Główny punkt spotkania – dyskusję o kształceniu kompetencji przyszłości wśród dzieci i młodzieży, poprzedził wykład wprowadzający prof. dr hab. Anny Gizy-Poleszczuk. Pani Profesor socjologi z Uniwersytetu Warszawskiego zwróciła uwagę na społeczną odpowiedzialność uczelni wyższych oraz na odmienne oczekiwania różnych grup wobec świata nauki. „Dbanie o dobre wykorzystanie rozumu” to jedno z najważniejszych zadań i wyzwań stojących dziś przed naukowcami. W ramach wstępu do debat przy okrągłych stołach prof. Giza-Poleszczuk wymieniła też najważniejsze grupy kompetencji, na których rozwój należy położyć nacisk w najbliższym czasie. Są to:
- kompetencje społeczne i emocjonalne (zdolność do empatii, szacunku, współpracy, motywowanie czy przywództwo),
- wyższe kompetencje poznawcze (rozwiązywanie problemów wieloaspektowych, umiejętność krytycznego myślenia, kreatywność),
- wykorzystywanie nowych technologii (programowanie, sztuczna inteligencja).
Głos uczestników