Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
#UDdlaDorosłych

Zadania domowe – potrzebne czy nie?

Autor Joanna Gulczyńska Liczba komentarzy Data wpisu 2024-02-23
Rezygnacja z zadań domowych wywołuje wiele emocji w publicznej dyskusji. Nauczyciele i rodzice, zamiast współpracować w budowaniu jak najlepszych warunków do uczenia się dziecka, przerzucają się argumentami o ich szkodliwości i sensowności. 

Prace domowe są jednym z narzędzi edukacyjnych. Natomiast warto zauważyć, że ich skuteczność zależy od ich jakości, ilości oraz tego, na ile są zintegrowane z procesem uczenia i czy ich zadawaniu towarzyszy refleksja: „Po co?”.  

Z tego artykułu dowiesz się:
  • jakie są najważniejsze cechy wartościowych zadań domowych,
  • jak pomóc dziecku przyswajać i utrwalać wiedzę,
  • co zaproponować dziecku zamiast standardowych zadań domowych,
  • jak ćwiczyć czytanie w domu,
  • jak rozwijać motorykę małą i dużą,
  • jakie zadania domowe nie niosą wartości edukacyjnych.
Czas czytania: 7 minut.

Najlepszy czas na naukę – czy tylko w szkole?

Dzieci nie uczą się wyłącznie w szkole, lecz w każdym momencie, w którym mają szansę zadawać pytania i aktywnie, samodzielnie poszukiwać na nie odpowiedzi. Także podczas zabawy! To zupełnie naturalny, a wręcz ulubiony sposób uczenia się. Dlatego wartościowe zadania domowe to takie, które:
  • wymagają od dzieci badawczej lub twórczej aktywności,
  • angażują zmysły,
  • odpowiadają na potrzeby związane z zabawą i ruchem,
  • pozwalają na wykorzystywanie wiedzy w praktyce. 
To są warunki, które sprzyjają efektywnemu uczeniu się. Sprawiają, że nauka jest przyjemna, aktywności pochłaniają, mają sens i znaczenie dla dziecka – a mózg pracuje na najwyższych obrotach!

Przyswajanie wiedzy a zastosowanie jej w praktyce

Aby zrozumieć rolę zadań domowych, warto wrócić do tego, czym jest wiedza i jak powstaje. Otóż, żaden nauczyciel nie jest w stanie przekazać komuś wiedzy. Każdy z nas buduje ją sam z informacji, które pozyskał. Skąd? Z różnych źródeł – od nauczyciela, od rówieśników, z książki, ale także od rodzica, dziadka, z Internetu, filmu... środowiska, w którym na co dzień funkcjonuje.

Po uzyskaniu informacji potrzebny jest czas na przetworzenie i zrozumienie, na uruchomienie wiedzy – a więc jej zastosowanie. Jak ten cały proces zmieścić w 45-minutowej jednostce lekcyjnej? Bez dodatkowej aktywności w domu jest to często niemożliwe.

Kluczowe będą te momenty w ciągu dnia, w których dzieci wykorzystają w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte w szkole.

Przykłady obszarów i zadań:
  • matematyka – pomiar składników podczas przygotowywania posiłków, pomiary pomieszczeń w domu, rozpisywanie planu dnia co do godziny;
  • pisanie – przygotowanie listy zakupów, prowadzenie pamiętnika;
  • czytanie – odczytywanie różnych instrukcji (np. do gier planszowych), odczytywanie przepisów kulinarnych;
  • przyroda – pielęgnowanie domowych roślin i obserwacja procesu ich wzrostu, obserwacja zmian w przyrodzie o różnych porach roku podczas rodzinnych spacerów.

To tylko kilka przykładów. Nie zapominajmy, że wiedzę można uruchamiać przy okazji różnych aktywności w domu. A przy okazji stworzyć przestrzeń do rozwoju ważnych umiejętności życiowych i społecznych.

Czytanie jest ważne – czytajcie i budujcie relację

Niezaprzeczalnie umiejętność czytania należy systematycznie ćwiczyć. Im sprawniej dziecko czyta, tym bardziej rozwija myślenie, pamięć, koncentrację czy ogólnie język. Późniejsze kłopoty z nauką najczęściej wynikają z tego, że dzieci nie potrafią czytać ze zrozumieniem. Widać to bardzo dobrze na przykładzie samodzielnego odrabiania prac domowych – dzieci mają z nimi trudności i przeżywają stres, bo po prostu nie rozumieją poleceń. 

Istotne jest więc systematyczne trenowanie umiejętności czytania, a czas poświęcony w szkole to stanowczo za mało. Odpowiedni dobór lektury jest kluczowy! Im tekst ciekawszy dla dziecka, tym bardziej go angażuje, a mózg pracuje coraz efektywniej. Już samo słuchanie książek we wczesnym dzieciństwie wpływa na późniejszą pasję do czytania i umiejętności językowe.

Dziecko zupełnie naturalnie przyswaja taki sposób spędzania rodzinnego czasu.  Kluczową rolę w tym procesie odgrywają rodzice, którzy towarzyszą dzieciom, czytając im na głos albo słuchając czytanej przez dziecko lektury.

Motoryka mała i duża: rysować szlaczki w zeszycie czy przyszywać guziki?

Szczególnie w klasach 1-3 ważny jest trening motoryki małej, bo przedszkolny trening okazuje się zazwyczaj niewystarczający. Obserwujemy spadek sprawności manualnej dzieci. Skutkuje to m.in. trudnościami z pisaniem, manipulacją przedmiotami, ograniczeniami w aktywnościach ruchowych.

Zadania domowe mogą więc polegać na aktywnościach manualnych, doskonalących małą motorykę, jak np. rysowanie (z wykorzystaniem różnych narzędzi), zabawy ciastoliną. 

Podobnie jest z koordynacją wzrokowo-ruchową. Wiele dzieci z klas 1-3 ma duże trudności w tym obszarze. Zadania domowe polegające na: graniu w kosza, myciu okien, układaniu klocków, robótkach ręcznych etc. mogą pomóc dziecku w przezwyciężeniu trudności i rozwinięciu potencjału manualnego.

Podsumowanie

Nauka w domu może być fascynującym uzupełnieniem i utrwaleniem wiedzy zdobytej w szkole. Nauka przez doświadczenie, zaangażowanie zmysłów, w trakcie zabawy to pobudzanie mózgu do najbardziej efektywnej pracy.

Takie zadania domowe mają sens!


Dostosowanie prac domowych do potrzeb, tempa pracy dziecka jest szansą na indywidualizację procesu uczenia, o którą często trudno w bardzo licznych klasach. A to z kolei buduje przestrzeń do rozwijania zainteresowań i predyspozycji ucznia. 

Kiedy prace domowe są nieefektywne i bezsensowne? 
  • kiedy nie uwzględniają indywidualnych potrzeb i stylu uczenia się dziecka;
  • kiedy są niedostosowane do wieku i możliwości dziecka – są zbyt trudne lub zbyt łatwe, co niszczy motywację dziecka do uczenia się;
  • kiedy nie pokazują praktycznych zastosowań zdobywanej wiedzy;
  • kiedy polegają na powtarzaniu tych samych rodzajów czynności, bez większego zróżnicowania – wówczas wkrada się monotonia i nuda, której mózg nie lubi;
  • kiedy polegają na wyuczeniu się na pamięć jakiejś partii materiału – bez wcześniejszej refleksji, na ile dane zagadnienie dziecko w ogóle zrozumiało; 
  • kiedy wywołują stres, np. w sytuacji, gdy polecenie jest niezrozumiałe – mózg w stresie nie pracuje efektywnie.

Wspierajmy dzieci w ich rozwoju, współpracując przy codziennych obowiązkach, dając im okazję do samodzielności i odpowiedzialności. Używajmy wszystkich zmysłów w poznawaniu świata. 


Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Edukacja finansowa, czyli jak rozmawiać z dziećmi o pieniądzach 
Dziecięca ciekawość jest ważna! 
Jakie gry planszowe dla dzieci warto znać? 
Zobacz, jak w soboty rozbudzamy w dzieciach pasję do nauki! >> oferta zajęć dla dzieci.

Przeczytaj także

#Pozytywna edukacja Kiedy nauczę się latać, Mamo? Szkoła marzeń istnieje! To w niej dzieci pytają: Skąd się biorą gwiazdy? Czemu nie widać powietrza? Dlaczego deszcz pada? Kto urodził Pana Boga? I dostają odpowiedź lub same do niej dochodzą. Czytaj więcej » Autor Anna Grąbczewska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-07-27 #UDdlaDorosłych Jaki wpływ mają na nas media społecznościowe i internet?
The Happiness Research Institute przeprowadził eksperyment, w którym poprosił 1095 Duńczyków, aby przestali używać Facebooka przez tydzień. Efekt?
Czytaj więcej »
Autor Justyna Rawińska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-11-08
#Pozytywna edukacja Jak uczyć patrzeć z różnych perspektyw?
Współczesny świat z jednej strony wspiera różnorodność, z drugiej – wzmacnia podziały i nieufność. Dlatego niezwykle istotne staje się kształtowanie wrażliwości dzieci na „inność”.
Czytaj więcej »
Autor Weronika Żądło Liczba komentarzy Data wpisu 2021-11-24