Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
#UDdlaDorosłych

Jaki wpływ mają na nas media społecznościowe i internet?

Autor Justyna Rawińska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-11-08
The Happiness Research Institute przeprowadził eksperyment, w którym poprosił 1095 Duńczyków o to, by przestali używać Facebooka przez tydzień. Efekt? Po 7 dniach przerwy badani odczuwali poczucie większego zadowolenia z życia, mniej się martwili i polepszyła się ich koncentracja. 

Badania są bezwzględne. Pokazują, jak duży wpływ na nasz dobrostan mają media społecznościowe i codzienne korzystanie z internetu. Czy jesteśmy w stanie przetrwać bez dostępu do sieci? Inteligentne zegarki, domy czy telefony są już stałym elementem naszej codzienności, znacznie poprawiając nasz komfort i ułatwiając życie. Tylko jakim kosztem?

Uzależnieni od ekranu

W 2020 roku spędzaliśmy dziennie średnio 6 godzin i 26 minut na korzystaniu z internetu. Intuicyjnie wiemy, że zbyt długi czas przed ekranem ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie, relacje międzyludzkie i kondycję psychiczną. W dalszym ciągu jednak spędzamy przed ekranem więcej czasu niż na jakichkolwiek innych czynnościach, w tym średnio 2 godziny dziennie korzystając z mediów społecznościowych. Dlaczego?

Jesteśmy stymulowani aplikacjami, nad którymi pracują rzesze specjalistów, by były jeszcze bardziej użyteczne, user-friendly i… silnie uzależniające. Podczas korzystania z Facebooka, Whatsappa czy Instagrama wydziela się dopamina, czyli hormon zadowolenia. Nic więc dziwnego, że korzystamy ze smartfonów już w każdym możliwym miejscu i o każdej porze. Aż 19,4% nastolatków dopuszcza używania telefonów w kościele, a 29% - w kinie lub teatrze. 78,7% rodziców nie rozmawia ze swoimi dziećmi o tym, co robią w sieci.

Jak odzyskać kontrolę?

Co zrobić, aby nowe technologie faktycznie ułatwiały nam życie, a nie przejmowały nad nim kontrolę? Przedstawiamy rozwiązania proponowane przez Rafała Węgrzyna podczas webinaru z cyklu #UDdlaDorosłych na temat „Jaki wpływ mają na nas media społecznościowe?”:

Wspólne zasady korzystania 
  1. Kontroluj czas spędzany przed ekranem
  2. Wyłączaj sygnał powiadomień
  3. Nie noś telefonu zawsze ze sobą
  4. Kup budzik
  5. Przynajmniej godzinę przed snem nie korzystaj ze smartfona
  6. Nie rób wielu rzeczy naraz

Warto pamiętać o tym, że dzieci uczą się od nas. Jeżeli naszym pierwszym pytaniem po przybyciu do hotelu jest „Jakie jest hasło do wi-fi?”, a wspólne rodzinne posiłki spędzamy zanurzeni w smartfonie, najmłodsi nabierają przekonania, że takie zachowania są właściwe i akceptowalne.

Posłuchaj webinaru z Rafałem Węgrzynem

Webinar „Jaki wpływ mają na nas media społecznościowe?” poświęcony jest funkcjonowaniu naszej psychiki w kontakcie z algorytmami mediów społecznościowych, wykorzystywanych do przechwytywania naszej uwagi. Świadomość efektów, na które sami często dajemy się złapać, może być najlepszą drogą do zrozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży w sieci.

Prowadzący: Rafał Węgrzyn - psycholog, wykładowca akademicki, doktorant na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu.

Partner webinaru: Credit Suisse.

Bibliografia

Aboujaoude, E. (2012). Wirtualna osobowość naszych czasów: mroczna strona e-osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ledzińska, M. (2002) Stres informacyjny jako zagrożenie dla rozwoju. Rocznik Psychologiczny. tom 5, 77-97

Orliński, W. (2013). Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora

Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Warszawa: Dobra Literatura.

Turkle, S. (2012). Samotni razem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Badanie: The Happiness Research Institute 

Przeczytaj także

#Pozytywna edukacja Kiedy nauczę się latać, Mamo? Szkoła marzeń istnieje! To w niej dzieci pytają: Skąd się biorą gwiazdy? Czemu nie widać powietrza? Dlaczego deszcz pada? Kto urodził Pana Boga? I dostają odpowiedź lub same do niej dochodzą. Czytaj więcej » Autor Anna Grąbczewska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-07-27 #Pozytywna edukacja Jak uczyć patrzeć z różnych perspektyw?
Współczesny świat z jednej strony wspiera różnorodność, z drugiej – wzmacnia podziały i nieufność. Dlatego niezwykle istotne staje się kształtowanie wrażliwości dzieci na „inność”.
Czytaj więcej »
Autor Weronika Żądło Liczba komentarzy Data wpisu 2021-11-24
#Pozytywna edukacja Co wolno w polskiej szkole? Ustawy oświatowe w pigułce
Często słyszy się, że w polskiej szkole nic nie wolno i nic się nie da zmienić. Jak to wygląda z perspektywy obowiązujących aktów prawnych?
Czytaj więcej »
Autor Monika Zwierko - Odachowska Liczba komentarzy Data wpisu 2021-12-06