Ustawienia prywatności (cookies)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby dowiedzieć się więcej i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych
#Pozytywna edukacja

Zakończyliśmy rok! Obejrzyj zdjęcia i zobacz, jak nasi studenci odkrywali świat

Autor oprac. zbiorowe Liczba komentarzy Data wpisu 2025-07-03
Dziękujemy za kolejny rok zaufania i wspaniałych zajęć ze studentami! Dzieciaki były kreatywne, odważne, chętne, by odkrywać świat tu i teraz!

Obserwacje, eksperymenty, zajęcia terenowe i laboratoryjne, pomiary, prototypy, symulacje, wirtualna rzeczywistość – tego wszystkiego spróbowali nasi studenci w wieku 6-14 lat w Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu.

Imponujące podsumowanie! Gratulujemy naszym studentom wytrwałości (nie każdy lubi wstawać w sobotę rano), ciekawości świata i wspaniałych wniosków!

Z całego serca dziękujemy również wszystkim prowadzącym i władzom uczelni za wspieranie młodych umysłów w odkrywaniu świata nauki.

To dzięki Państwa pasji i zaangażowaniu Uniwersytet Dzieci jest miejscem, gdzie dziecięca ciekawość spotyka się z mądrością i inspiracją.

Za nami soboty pełne naukowych eksperymentów i nieoczywistych odpowiedzi na nieoczywiste pytania! Obejrzyj galerię zdjęć. Powspominajmy!

Lipiec to czas na regenerację i przygodę. Widzimy się we wrześniu!
Jeśli Twoje dziecko nie jest zapisane na nowy rok akademicki – do dzieła!
>> Zapisz dziecko

Naukowe zajęcia w Krakowie – galeria zdjęć

  • Ile mrówek jest w mrowisku?
  • Jaki jest największy grzyb na świecie?
  • Jak szybko pracuje mózg?
  • Jak przeprowadzić wirtualny zabieg chirurgiczny?
  • Po co roboty latają w kosmos?
  • Co można wyczytać z kości?

To tylko kilka z ponad 60 tytułów zajęć, jakie odbyły się w minionym roku akademickim na Uniwersytecie Dzieci w Krakowie! Brzmi ciekawie?

Wyobraźcie sobie, jak interesująco było szukać odpowiedzi na te pytania razem z naszymi specjalistami i naukowcami! Dzieciaki pokazały, że nie trzeba być dorosłym naukowcem, by zacząć odkrywać świat!

Nie sposób opisać wszystkie zajęcia, ale wspomnijmy warsztaty o mrówkach i koniecznie zajrzyjcie do galerii zdjęć!

Na warsztatach przyrodniczych w wiosennym bloku zajęć studenci obserwowali żywe mrówki. Poznali ich sposoby komunikacji oraz budowę mrowiska. Samodzielnie przeprowadzili naukowe obserwacje. Pozwoliło im to odkryć funkcje pełnione przez poszczególne kasty oraz zaobserwować różne stadia rozwojowe osobników w kolonii. 

Studenci zastanawiali się również, jakie znaczenie mają te niewielkie zwierzęta dla całego ekosystemu. To był doskonały czas na rozwój umiejętności uważnej obserwacji oraz wnioskowania. Nad całym procesem czuwał nasz mrówkowy specjalista, dr Filip Turza, biolog w Instytucie Nauk o Środowisku UJ.
Starsi studenci, czyli ci w wieku 12-14 lat, realizowali specjalizacje zgodne ze swoimi zainteresowaniami. Do wyboru były m.in. teatr, biochemia leków, projektowanie gier, diagnostyka kliniczna, architektura i urbanistyka. 

Przez 5 kolejnych zajęć zgłębiali tajniki wybranej dziedziny i przygotowywali projekty badawcze, które zaprezentowali na ostatnich zajęciach swoim rodzicom.

Koniec roku dla najstarszych studentów zwieńczył wykład prof. Agnieszki Pollo pt. „Jak współcześnie bada się kosmos?”. Inspirujące spotkanie nt. astrofizyki, po którym dzieci zadały m.in. takie pytania: Co było przed Wielkim Wybuchem? Czy wszechświat przestanie się rozszerzać? Czy czas w czarnej dziurze spowalnia? Dlaczego wszechświat, który jest nieskończony, rozszerza się jeszcze?

Studenci mają za sobą ogrom pracy – gratulacje! To był rok pełen wrażeń i emocji!

Nasze zajęcia nie mogłyby się odbyć, gdyby nie pomogli nam wolontariusze oraz uczelnie: Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Krakowska, Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Rolniczy, Akademia Kultury Fizycznej, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Uniwersytet Jana Pawła II. Dziękujemy!

Zapraszamy do galerii zdjęć z krakowskich naukowych zajęć!

[Przewijaj galerię. Kliknij, aby powiększyć]

W nowym roku szkolnym przygotowaliśmy zupełnie nowe warsztaty i nowe specjalizacje oparte na metodzie projektu.


Trwa rekrutacja! Dowiedz się więcej o zajęciach w Krakowie:
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 6-7 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 8-9 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 10-11 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 12-14 lat >>

Naukowe zajęcia w Warszawie – galeria zdjęć

  • Jak działają słuchawki wygłuszające?
  • Jak zrobić zdjęcie pod wodą?
  • Jak odróżnić prawdziwy miód od sztucznego?
  • Czy pojazd bez silnika może się poruszać?

W ostatnim bloku zajęć (kwiecień-czerwiec) studenci m.in zastanawiali się nad tym, jak zrobić zdjęcie pod wodą i poznali zawód fotografa podwodnego i sprzęt, którego używa.

Dowiedzieli się, jak uwiecznić niewidzialnego gołym okiem morskiego skorupiaka, mierząc się z trudnościami, takimi jak prądy morskie, zniekształcone światło czy ciężkie wyposażenie nurkowe.

W ostatnim bloku nie zabrakło zajęć technicznych, na których studenci mieli okazję obejrzeć silniki różnych środków transportu. Pośród różnych modeli silnika musieli odnaleźć jeden specyficzny, wyprodukowany w Polsce. Poznali podstawowe elementy silnika spalinowego, obserwując jego prawdziwe części. Pod okiem prowadzących budowali model, który przybliżył im mechanizm działania tłoków w sercu silnika.

Warsztaty poprowadzili studenci z Koło Aeronautyki Politechniki Warszawskiej SKAP. Zajęcia odbyły się w Instytucie Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej.
Jedną ze specjalizacji, którą ukończyli warszawscy studenci w wieku 12-14 lat, była technologia żywności.

Studenci już doskonale wiedzą, jak odróżnić prawdziwy miód od sztucznego – wystarczy konduktometr!

Przez pięć kolejnych spotkań laboratorium Wydziału Technologii Żywności SGGW dzieci wykonały prawdziwą badawczą pracę.

Studenci przeprowadzili doświadczenie z wykorzystaniem konduktometru, które pozwoliło sprawdzić, czy miód może być zafałszowany. Zbadali, jak wstępna obróbka żywności wpływa na wydajność tłoczenia soku oraz zawartość ekstraktu w wytłoczonych sokach. Zastanawiali się, czy i jak wygląd produktu wpływa na chęć jego zakupu. Przeprowadzili instrumentalne pomiary barwy i tekstury wybranych produktów spożywczych. Przygotowali i analizowali żywności w proszku.

Gratulujemy wszystkich studentom twórczego roku!

W realizacji zajęć pomogli nam wolontariusze oraz uczelnie: Uniwersytet Warszawski, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Warszawski Uniwersytet Medyczny. Dziękujemy!

Zapraszamy do galerii zdjęć naukowych zajęć dla dzieci w Warszawie!

[Przewijaj galerię. Kliknij, aby powiększyć]

W nowym roku szkolnym przygotowaliśmy zupełnie nowe warsztaty i nowe specjalizacje oparte na metodzie projektu.

Trwa rekrutacja! Dowiedz się więcej o zajęciach w Warszawie:
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 6-7 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 8-9 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 10-11 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 12-14 lat >>

Naukowe zajęcia we Wrocławiu – galeria zdjęć

  • Skąd wiadomo, jaka będzie pogoda?
  • Czym jest superorganizm?
  • Czy można uciec z wnętrza Czarnej Dziury?
  • Jak komunikują się roboty?
  • Gdzie uczą się filmowcy?
  • Jak rybka danio pomaga naukowcom?

Co robiliśmy, odpowiadając na te pytania, zobaczysz w galerii zdjęć! Jednak to tylko kilka pytań spośród kilkudziesięciu poruszonych w tym roku szkolnym. 

Na Uniwersytecie Dzieci we Wrocławiu najmłodsi studenci odkrywali mnóstwo dziedzin nauki, a między innymi fascynujący świat paleontologii. Poznali metody, jakimi naukowcy badają skamieniałości i odtwarzają dawne ekosystemy. Samodzielnie wykonali odciski skamieniałości oraz nauczyli się rozpoznawać organizmy, które żyły miliony lat temu! Wielka kość mamuta na zdjęciu po lewej.

To wszystko pod okiem wspaniałych naukowców z Zakładu Paleozoologii na Wydziale Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajęcia poprowadzili mgr Aleksandra Kropczyk oraz mgr Karol Karbowski.
Starsi studenci, czyli ci w wieku 12-14 lat, w II semestrze wybrali specjalizację rozwijającą zainteresowania. Część studentów zrealizowało projekt w ramach specjalizacji z animacji poklatkowej

Podczas 5 spotkań młodzież poznawała tajniki animacji poklatkowej i przygotowywała własne projekty. Studenci dowiedzieli się, jak powstają animacje i jaka jest ich historia. Poznali techniki tworzenia filmów poklatkowych oraz zaplanowali  strukturę i kompozycję własnych produkcji.

Powstały storyboardy, które pomogły im określić plan wizualny i harmonogram animacji. W następnych krokach powstały scenografię oraz zdjęcia do filmów, pracując w aplikacji Stop Motion.

Ostatnim etapem było udźwiękowienie. Studenci dobrali do powstałych filmów muzykę i opracowali narracje, a następnie nanieśli powstałe ścieżki dźwiękowe na zmontowany obraz. 

Podczas cyklu seminariów studenci pracowali metodą projektową.

Przez cały proces przeprowadziła młodzież nasza wykładowczyni Martyna Zaradkiewicz. Zajęcia odbyły się w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w Centrum Sztuk Użytkowych.

Studenci wszystkich kierunków przez cały rok wykazywali się prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Gratulujemy!

Nie byłoby to możliwe bez wsparcia naszych Wolontariuszy oraz przychylności władz uczelni, na których gościmy
: Uniwersytetu Wrocławskiego, Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Uniwersytetu Przyrodniczego, Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Dziękujemy!

Zapraszamy do galerii zdjęć z wrocławskich naukowych zajęć!

[Przewijaj galerię. Kliknij, aby powiększyć]

W nowym roku szkolnym przygotowaliśmy zupełnie nowe warsztaty i nowe specjalizacje oparte na metodzie projektu.

Trwa rekrutacja! Dowiedz się więcej o zajęciach we Wrocławiu:
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 6-7 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 8-9 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 10-11 lat >>
Zajęcia naukowe dla dzieci w wieku 12-14 lat >>

Jak zapisać dziecko na studia?

  1. Załóż konto rodzica
  2. Dodaj profil dziecka
  3. Zapisz na studia.

Wszystko zrobisz tutaj >>

Studia dla dzieci to kosmos możliwości!
Kliknij w obrazek i obejrzyj animację!

Przeczytaj także

#Podcast #12 Teresa Gręziak: Czy warto zakochać się w muzeum? | Podcast Wokół pytań Zwiedzasz muzeum godzinami? A co, jeśli powiemy Ci, że robisz to źle? Posłuchaj rozmowy, po której nabierzesz chęci, by inaczej spędzić czas w galerii sztuki. A może nawet odwiedzisz to konkretne dzieło? Czytaj więcej » Autor Liczba komentarzy Data wpisu 2025-11-06 #Nauczyciele Pomysł na wyjście z klasą – spotkanie edukacyjne z naukowcem dla klas 1–3 i 4–6 na uczelni Zabierz swoich uczniów na uczelnię w swoim mieście! Sprawdź pomysły na wyjątkową lekcję dla klas 1–3 i 4–6. Czytaj więcej » Autor Katarzyna Bańczyk-Skubała Liczba komentarzy Data wpisu 2025-10-30 #Podcast #11 Katarzyna Siuzdak: Po co nam nauka? | Podcast Wokół pytań Rozmowa z prof. dr hab. inż. Kasią Siuzdak –  którą być może znasz z kanału @sciencemission – o tym, jak nauka łączy się z codziennym życiem, a nawet z przepisem na naleśniki! Czytaj więcej » Autor Liczba komentarzy Data wpisu 2025-10-27